2min

Tags in dit artikel

,

De ontwikkelaars van de Linux-drivers voor Intel grafische chips hebben een nieuwe acceleratiemethode ontwikkeld voor het versnellen van 2D-operaties op de X-server. UXA, of UMA acceleration architecture zoals de nieuwe methode wordt genoemd, maakt gebruik van de nieuwe GEM-geheugenmanager, eveneens ontwikkeld door Intel.

Het twaalf jaar oude XAA, de originele acceleratiemethode, werd in 2005 begroet met een vervanger in de vorm van EXA, waarvan we bij de meeste drivers nu pas een verbeterde snelheid merken. UXA is op zijn beurt voor de Intel-driver alweer een opvolger van EXA.

Keith Packard en zijn Intel-team hebben nu de mogelijkheden van de Graphics Execution Manager (GEM), Intels nieuwe geheugenmanager, naar de 2D-wereld gebracht om pixmaps als GEM-objecten mogelijk te maken. Keith Packard beschrijft het zelf als "het mogelijk maken om de GLX_EXT_texture_from_pixmap-extensie op een efficiënte manier te gebruiken". De genoemde extensie is een OpenGL GLX-extensie die onder andere gebruikt wordt om desktop-3D-effecten met een goede snelheid mogelijk te maken.

Keith zegt de API van de 2D EXA-acceleratie mooi te vinden, maar hij vindt de EXA-broncode niet mooi. In plaats van het verbeteren van de EXA-broncode heeft Packard ervoor gekozen om iets nieuws op te starten, net als bij GEM als vervanging voor de TTM-geheugenmanager die ontwikkeld werd door Tungsten Graphics. Packard begon met de EXA-broncode waarvan hij heel veel code heeft weggegooid en de GEM-code heeft ingevoegd. Het resultaat, UXA, bestaat uit 5000 lijnen aan code en dit is aanzienlijk kleiner dan EXA’s 7500 lijnen.

UXA is nog niet in een ontwikkelversie van de X-server te vinden, maar dit zal wel gebeuren zodra het team de infrastructuur op orde heeft.