2min

Tags in dit artikel

Harry Debes, de chief executive officer van Lawson, een wereldwijde aanbieder van enterprisesoftware, gelooft niet in Software as a Service en denkt dat de markt binnen twee jaar instort. Dit heeft hij gezegd in een interview met ZDNet Azië.

Op de vraag of hij gelooft dat cloud computing en on-demandservices de volgende, grote trend zullen zijn, antwoordt hij dat hij dit al twee keer eerder heeft zien gebeuren in zijn carrière. "De eerste keer heette het service bureaus, de tweede keer application service providers en nu SaaS."

Volgens hem zijn alle drie de begrippen hetzelfde en zal Software as a Service hetzelfde lot bezegeld zijn als de andere twee pogingen, namelijk dat het compleet mislukt. "De hype is gebaseerd op slechts één bedrijf dat een gemiddeld succes heeft, namelijk Salesforce.com," vertelt Debes.

"Salesforce.com zal op een dag zijn groeiverwachtingen niet halen en de aandeelwaarde van het bedrijf zal erg snel kelderen. Daarna volgt de rest van de SaaS-markt snel." Ook gelooft hij dat bedrijven zich snel zullen realiseren dat het fenomeen SaaS niets meer dan een hype is.

In het begin had het bedrijf van Debes, Lawson, wel plannen voor een SaaS-strategie. Echter waren de verwachtingen van dat plan dat er pas na zeven tot tien jaar winst zou worden gemaakt. "We realiseerden dat we failliet konden gaan. Het zou zeven tot tien jaar duren voordat we winst maakten. Dat is belachelijk," vertelt hij. Reden genoeg dus om alle SaaS-plannen ongedaan te maken, en zo gebeurde het ook.

Volgens hem is het zo dat Salesforce.com niet groot is geworden vanwege Software as a Service, maar gewoon omdat de aangeboden producten erg goed zijn. Andere bedrijven die SaaS hebben toegepast, zijn minder succesvol gebleken. Zo zou Business ByDesign 10.000 klanten moeten hebben binnen een paar jaar, echter zijn er nu, na een heleboel marketing, nog geen 100 klanten.

Het hele interview van Harry Debes door ZDNet is, in het Engels, op de website van ZDNet Azië te lezen.