AMD heeft laten weten dat het recentelijk de 50 miljoenste ATI ‘Hollywood’ grafische processor voor Nintendo’s Wii heeft verscheept. Voor ATI is het de meest succesvolle GPU als het gaat om het aantal verkochte exemplaren.

De Hollywood-GPU is speciaal ontwikkeld voor de Wii en bestaat uit twee chips. De ene chip, met codenaam Napa, regelt de I/O-functies, de toegang tot het RAM-geheugen en de GPU met geïntegreerd DRAM-geheugen. De tweede chip, met codenaam Vegas, regelt de 24MB aan interne SRAM en bevat de digitale geluidsprocessor. De processor bevat verder een ARM926-core die de berekeningen doet voor de draadloze aansturing van de Wii, de USB-poorten en het schijfstation. Op welke kloksnelheden de GPU draait en hoeveel pixel pipelines of shader units de Hollywood heeft is een goedbewaard geheim, maar volgens geruchten zou Hollywood op een kloksnelheid van 243MHz draaien. Wel is bekend dat de GPU op een 90nm-procédé is gefabriceerd.

Volgens Nintendo is de GPU een belangrijke schakel in het succes van de Wii. "Nintendo waardeert zijn voortdurende relatie met AMD, de expertise op het gebied van grafische technologie blijkt uit de ATI ‘Hollywood" en heeft een groot aandeel in het succes van de Wii", aldus Genyo Takeda, general manager van Integrated Research and Development bij Nintendo.

Volgens Nintendo’s meest recente cijfers zijn er tot 31 december 2008 wereldwijd 44,96 miljoen Wii’s verkocht. Het bedrijf sprak eerder de verwachting uit dat er tegen het einde van deze maand 50 miljoen exemplaren verkocht zouden zijn. Of dat cijfer gehaald gaat worden is nog maar de vraag, maar aan partner AMD zal het in ieder geval niet liggen.