2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Microsoft gaat fraude met betaalde advertenties hard aanpakken. Drie Canadezen zijn voor de rechter gedaagd omdat ze verdacht worden van het frauderen met betaalde advertenties.

Dit is een belangrijke zaak voor Microsoft omdat ze hiermee andere fraudeurs willen afschrikken. De eis van het bedrijf is dan ook niet mis. Als het aan Microsoft ligt moeten de drie Canadezen in totaal 750 duizend dollar boete betalen. Volgens Microsoft valt dit bedrag nog mee in vergelijking met de 1,5 miljoen dollar schade die het bedrijf zegt te hebben opgelopen door de fraude.

De drie Candezen werkten in opdracht van verschillende verzekeraars voor auto’s. Ze zorgde ervoor dat er kliks gegenereerd werden op de advertenties van de concurrenten. Aangezien deze bedrijven per klik geld betalen aan Microsoft en vaak van te voren een bedrag afgesproken wordt, werd dit limiet snel gehaald. Daardoor werd de advertentie offline gehaald en kwamen de advertenties van de andere verzekeraars verder bovenaan te staan.

Microsoft heeft verschillende pogingen gedaan om deze vorm van fraude te voorkomen. Toch zijn de drie Canadezen erin geslaagd de filters van Microsoft te omzeilen. Omdat ze ervoor zorgde dat de kliks bijna niet te traceren waren kon Microsoft ook geen actie ondernemen. Nadat enkele adverteerders hadden geklaagd over de explosieve groei van het aantal kliks, heeft Microsoft er werk van gemaakt.

De drie Canadezen zijn uiteindelijk gevonden en zijn nu aangeklaagd door Microsoft. Deze zaak wordt gebruikt als voorbeeld om andere fraudeurs af te schrikken. Daarom heeft Microsoft ook hoge boetes geëist. Uit een onderzoek van ClickForensics blijkt echter dat gemiddeld één op de zeven kliks op een online advertentie van een fraudeur afkomstig is. Microsoft hoopt toch met deze zaak het aantal fraudeurs terug te dringen.