2min

Tags in dit artikel

, ,

Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft te maken met een periode van stagnerende groei te midden van de hectische economische situatie in Silicon Valley. De dagen van exponentiële winst- en personeelsgroei zijn voorbij nu het bedrijf te maken heeft met een moelijke advertentiemarkt.

In zijn laatste financiële rapportage boekte Alphabet zijn vierde opeenvolgende winstdaling, met een netto-inkomen dat met 34% daalde tot 13,6 miljard dollar en daarmee achterbleef bij de verwachtingen van Wall Street van 15,3 miljard dollar.

De omzet van het bedrijf voor het laatste kwartaal van 2022 zag ook een daling van 1% tot 76 miljard dollar, wat in lijn was met de voorspellingen van analisten.

Nieuwe kostenstructuur

Alphabet’s extreme groei in de laatste jaren kan worden toegeschreven aan de pandemie, waardoor consumenten meer tijd en geld online besteedden. Dat leidde tot een stijging van de advertentiemarkt, waar het bedrijf voor een belangrijk deel op drijft. Volgens Sundar Pichai, CEO van Alphabet, werkt het bedrijf aan een nieuwe kostenstructuur en wil het in het algemeen financieel duurzamer worden.

De inspanningen die Alphabet doet zijn onder andere het in de hand houden van de uitgaven, het verbeteren van de financiële prestaties van Pixel-telefoons en andere gadgets, het winstgevend maken van de clouddivisie en het versterken van de positie van YouTube.

Hoe Alphabet wil reageren

Alphabet gaat 6% van zijn personeelsbestand (12.000 werknemers) de laan uitsturen en 1,9 tot 2,3 miljard dollar aan ontslagvergoedingen en aanverwante kosten betalen. Het bedrijf zal ook onnodig onroerend goed afstoten en de uitgaven van leveranciers beheren, waarbij AI wordt gebruikt om taken te automatiseren en de productiviteit te verhogen.

Het bedrijf wordt geconfronteerd met uitdagingen zoals de lancering van OpenAI’s chatbot ChatGPT en een rechtszaak van het ministerie van Justitie, dat beweert dat Google zijn monopolie op reclametechnologie heeft misbruikt.

De inkomsten van Google’s zoekmachine daalden in het vierde kwartaal met 1% tot 42,6 miljard dollar, terwijl de advertentietechnologiedivisie 8,5 miljard dollar genereerde, 9% minder dan een jaar eerder. De advertentieverkoop van YouTube daalde met 8% tot 7,96 miljard dollar. De omzet van Google Cloud steeg met 32% tot 7,3 miljard dollar, maar boekte in het vierde kwartaal een verlies van 480 miljoen dollar.