Windows-update verstoort inloggen op Azure Virtual Desktop en Outlook

Windows-update verstoort inloggen op Azure Virtual Desktop en Outlook

Windows 10-gebruikers kunnen problemen ervaren tijdens het inloggen op Azure Virtual Desktop, Teams en Outlook. De oorzaak ligt in de meest recente update voor het besturingssysteem.

De meest recente Windows 10-update van versie 22H2 schopt Azure Virtual Desktop in de war. Gebruikers ervaren problemen tijdens het aanmelden op het systeem waardoor de desktop tien minuten tot een half uur uitgaat.

Het inloggen verloopt eveneens niet vlekkeloos op Teams, Outlook en andere Microsoft-apps. De problemen zijn daar alleen van andere aard. Zo blijkt het vaak niet mogelijk gebruik te maken van de single sign-on-mogelijkheid en valt de internetverbinding weg tijdens inlogpogingen.

Microsoft zegt een verband te zien tussen de inlogproblemen en het gebruik van de tool FSLogix. “De kans dat u dit probleem ondervindt, is groter als u FSLogix-gebruikersprofielcontainers gebruikt in omgevingen met meerdere sessies”, stelt Microsoft.

Verder weet het bedrijf te melden dat de oorzaak van het probleem lijkt te liggen bij een koppelingsprobleem. Dit stelt zich tussen de Azure Active Directory-broker en de AppX deployment-dienst waarop de apps draaien.

Wachten op update

De updates van Microsoft maken wel vaker meer stuk in het besturingssysteem dan dat er zaken worden opgelost. In dergelijke gevallen is het afwachten totdat het bedrijf het probleem aanpakt met een nieuwe update.

Lees ook: Windows 11-update zorgt voor bootloops en bluescreens