3min

Tags in dit artikel

, , , ,

The Wall Street Journal heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop Apple en Google gegevens verzamelen. Het belangrijkste dat hieruit naar voren kwam is dat niet alleen de locatiegegevens van mobiele telefoons en WiFi-netwerken in kaart wordt gebracht maar ook van laptops en computers.

Zo gebruikt Apple hiervoor alle machines waarop Mac OS X Snow Leopard is geïnstalleerd en verbonden zijn met het internet, maar ook via de Safari-browser (versie 5 en hoger) worden gegevens verzameld en anoniem gedeeld. Ook Google is een actieve verzamelaar en gebruikt hiervoor Google Chrome en de Google Search Toolbar: deze toolbar was de afgelopen jaren erg populair als plug-in voor bijvoorbeeld Internet Explorer.

De Wall Street Journal kwam deze informatie op het spoor na een interview met een productmanager van Google en een briefwisseling tussen Apple en de Amerikaanse toezichthouders.

Vorige week werd bekend dat Apple en Google alle iOS- en Android-gebaseerde apparatuur gebruiken om locatiegegevens te registreren. Hierop volgde redelijk wat kritiek. Nu blijkt de verzameling van deze gegevens nog een stapje verder te gaan.

Volgens zowel Google als Apple voldoen zij netjes aan alle regels. De gegevens worden namelijk volledig anoniem gemaakt en zijn niet terug te herleiden naar een specifieke gebruiker. Ook staat er netjes in alle algemene privacyvoorwaarden vermeld dat er locatiegegevens verzameld kunnen worden.

De gegevens die op al deze verschillende manieren worden verzameld hebben uiteindelijk maar één doel en dat is het maken van een zeer nauwkeurige kaart met alle WiFi-netwerken ter wereld. Bedrijven als Google en Apple kunnen met zo’n kaart bepaalde diensten flink verbeteren, maar ook veel meer geld verdienen.

Voorbeeld

Zo kunnen ze bijvoorbeeld de plaatsbepaling veel verder verbeteren dan waar gps toe in staat is. Zodra je binnenshuis bent is het vaak onmogelijk om een degelijke gps-signaal te ontvangen. Ook in steden met enorm veel hoge gebouwen is het verkrijgen van een goed gps-signaal nog weleens lastig. Dit zijn zaken die met zo’n WiFi-map kunnen worden verbeterd.

Aan de andere kant kunnen advertenties beter worden afgestemd op de omgeving en het verplaatsingsgedrag van mensen. Een voorbeeld hiervan is dat je elke dag rond 12:30 een broodje gaat eten bij de broodjeszaak om de hoek, dan heb je verplaatsingsgedrag van je werkplek naar de broodjeszaak. De pizzeria die 100 meter verder is gevestigd zou dan wellicht graag adverteren in het half uur voordat jij gaat eten.

Uiteraard is dit wel een extreem voorbeeld maar dit zou in theorie straks mogelijk kunnen zijn. Hiermee kunnen dus vooral de lokale advertenties beter worden ingezet. Dit is een advertentiemarkt die nu nog vrij klein is en veelal in handen is van kleine lokale kranten. Frost & Sullivan schat de waarde van deze advertentiemarkt in 2015 op 2,5 miljard dollar.

Verzamelen

Het verzamelen van deze locatiegegevens is dus een hele investering maar kan op termijn makkelijk worden terugverdiend. Apple zette in eerste instantie het bedrijf Skyhook Wireless in. Dit bedrijf heeft wereldwijd 500 auto’s rondrijden in alle wereldsteden om de WiFi-netwerken in kaart te brengen.

Google verzamelde op dezelfde manier de WiFi-netwerken. Google deed dit met de auto’s die op weg waren om de beelden van de StreetView-aanvulling op Google Maps te maken. Daar is Google inmiddels mee gestopt toen duidelijk werd dat niet alleen de locatiegegevens van de netwerken werd opgeslagen, maar ook de informatie die over die netwerken werd verstuurd. Microsoft is momenteel aan het rondrijden om beelden te maken voor een StreetView-concurrent van Bing Maps, ook deze auto’s verzamelen de locaties van WiFi-netwerken.