De Consumentenbond heeft bij telecomwaakhond Opta en het CBP erop aangedrongen om een onderzoek te starten naar het gebruik van Deep Packet Inspection door telecomproviders. Deze ontwikkeling komt na aanleiding van het nieuws dat KPN dit zou doen, inmiddels heeft Vodafone ook aangegeven gebruik te maken van DPI, zij gebruiken het om populaire video’s af te vangen, zodat ze deze kunnen inladen op hun netwerk.

KPN heeft in een reactie laten weten dat zij de techniek enkel gebruikten voor het in kaart brengen van de opkomst van de applicatie WhatsApp. Hiermee is het mogelijk om kosteloos berichten naar elkaar te sturen via het internet. Door dit soort diensten loopt KPN veel omzet mis. De telecomprovider ontkent in haar reactie dat zij naar de inhoud van de berichten zou hebben gekeken. Al is het met DPI onmogelijk om niet naar de inhoud te kijken.

KPN doet als het zich van geen kwaad bewust is maar gaat voor de zekerheid wel onderzoeken of dat zij zich wel aan alle regels hebben gehouden met betrekking tot de privacy van hun klanten. Na aanleiding van dit nieuws wil de Consumentenbond een onderzoek naar het gebruik van deze Deep Packet Inspection bij alle telecomproviders. Volgens de bond moeten telecomwaakhond Opta en het College Bescherming Persoonsgegevens dit onderzoek uit gaan voeren.

Vodafone heeft inmiddels aangegeven ook DPI te gebruiken, zij gebruiken dit om analyses te maken waarmee ze het netwerk kunnen ontlasten. Door bijvoorbeeld populaire video’s in het netwerk te laden. T-Mobile wilde niet aangeven welke technieken ze wel en niet gebruiken, wel wilden ze kwijt dat ze geen DPI gebruiken.