Zestig procent van de ondernemers in Zuid-West Nederland maken gebruik van social media. Zij gebruiken deze platforms voornamelijk als promotiemiddel om de naamsbekendheid van hun product te vergroten. Een kwart van de ondernemers heeft daadwerkelijk een social media strategie.

Dat is gebleken uit een onderzoek dat is uitgevoerd door Dutch Cowboys, Multiscope en de Kamer van Koophandel Zuid-West Nederland onder ongeveer 300 ondernemers uit Brabant en Zeeland.

Ondernemers gebruiken social media voornamelijk om hun merk, dienst of product te promoten. Een kwart van de respondenten gebruikt de online platforms om het gesprek aan te gaan met klanten, bijvoorbeeld bij de afhandeling van klachten of als servicedesk.

Veel tijd en geld willen ondernemers overigens niet investeren in het gebruik van social media. Tachtig procent van de ondernemers wil het liefst geen geld uitgeven aan social media, maar als het ze dan toch geld gaat kosten willen ze niet meer dan 2500 euro uitgeven. Het is dan ook begrijpelijk dat ondernemers nauwelijks gebruik maken van externe adviseurs voor hun social media strategie. Per week spenderen de ondernemers uit het onderzoek een half uur tot twee uur per week aan het onderhouden van social media. Ondernemers die geen social media inzetten bij hun bedrijfsvoering zeggen dat ze onvoldoende kennis in huis hebben of dat ze twijfelen aan de meerwaarde ervan.

"Duidelijk is dat veel ondernemers wel bekend zijn met social media maar dat vaak de kennis ontbreekt om daadwerkelijk verder aan de slag te kunnen", aldus Henk de Hooge, internetstrateeg en hoofdredacteur bij Dutch Cowboys. "Op het gebied van voorlichting en uitleg voor ondernemers, wat zij kunnen met social media, ligt er ook een uitdaging voor de industrie zelf. Wie succesvol wil zijn zal echt tijd moeten inruimen voor het opbouwen van kennis alvorens daadwerkelijk aan de slag te kunnen."

Dat social media bij ondernemers in trek zijn is niets nieuws onder de zon. Onlangs bleek uit onderzoek van Budeco dat werkgevers het gebruik van social media door hun werknemers op grote schaal toejuichen. Volgens dat onderzoek mag 87 procent van de werknemers tijdens werktijd gebruik maken van social media. En in bijna driekwart van de gevallen heeft de organisatie een specifiek persoon aangesteld die adviseert over het gebruik van social media.

De conclusie dat ondernemers twijfelen over de meerwaarde van social media wordt opnieuw ondersteund. Uit een recent onderzoek van onderzoeks- en adviesbureau Gartner bleek dat het bedrijfsleven onvoldoende nadenkt over de inzet van social media voor hun bedrijfsvoering. Organisaties zijn niet in staat om aan te geven welke voordelen ze verwachten van het gebruik van diverse social media. Volgens Gartner is om deze reden het succes van social media beperkt.