2min

Tags in dit artikel

, , ,

LinkedIn heeft gisteren een button gelanceerd die bedrijven op hun website kunnen plaatsen. Sollicitanten kunnen door op de knop te drukken met hun LinkedIn-profiel solliciteren op een vacature.

LinkedIn is een website waar iedereen zijn curriculum vitae (cv) kan plaatsen. In een oogopslag hebben werknemers een beeld van het arbeidsverleden van de sollicitant. Tevens biedt LinkedIn de mogelijkheid voor werkzoekenden om banen te zoeken op de website en werkgevers om vacatures te plaatsen.

Voor sollicitanten is het een zeer gebruiksvriendelijke tool. Voortaan hoeft hij nog maar op één knop te drukken om te solliciteren voor een vacature. Immers, op zijn LinkedIn-profiel staan zaken over zijn arbeidsverleden, ambities, kennisniveau en zijn contactgegevens. Sollicitanten hoeven niet langer voor iedere sollicitatie een motivatiebrief te schrijven.

"Ons doel met de nieuwe Apply With LinkedIn-knop is dat iedere professional overal op het web zijn beste beentje voor kan zetten wanneer zij voor een baan solliciteren", schrijft technisch productmanager Jonathan Sietel op zijn blog.

Als je eenmaal je sollicitatie verstuurd hebt en je kent toevallig mensen bij het bedrijf waar je solliciteert, kun je contact met hen opnemen en om een aanbeveling vragen. Als je niemand kent, brengt LinkedIn je in contact met mensen die jou kunnen introduceren bij het bedrijf. Ten slotte worden al je sollicitaties opgeslagen in het nieuwe tabblad Saved Jobs.

Voor werkgevers biedt de knop ook mogelijkheden om de sollicitatieprocedure te vereenvoudigen. De opmaak van het cv is voor iedereen hetzelfde die met de LinkedIn-button solliciteert. Dat maakt het vergelijken van de verschillende cv’s een stuk gemakkelijker.

Meer dan duizend bedrijven maken al gebruik van de Apply With LinkedIn-button. Het enige wat zij hoeven te doen, is een script van acht regeltjes toe te voegen aan hun website.

De kans is groot dat LinkedIn veel succes zal hebben met deze button. Wereldwijd hebben meer dan honderd miljoen mensen een LinkedIn-profiel. Nederland heeft meer dan twee miljoen LinkedIn-leden en behoort daarmee tot de koplopers van Europa. Nederlanders zijn volgens onderzoeks- en adviesbureau Social Media Success verslaafd aan LinkedIn. Gemiddeld spenderen we vier uur per week op de site. LinkedIn-trainers en -recruiters zeggen zelfs meer dan twintig uur per week te besteden aan deze online dienst.