min

Tags in dit artikel

, , ,

De ‘Like’-button van Facebook, beter bekend als ‘Vind ik leuk’-knop lijkt aan kracht af te nemen. Terwijl tot maart 2011 nog een sterke stijging te zien was doordat Facebook de functionaliteit van de ‘Like’-button aanpaste, lijkt het verkeer via deze knop inmiddels consequent af te nemen.

Dit alles blijkt uit gegevens van statistiekenbureau Netmarketshare. Toen Facebook in februari jongstleden de functies van de ‘Like’-button vernieuwde met als doel meer verkeer te gaan genereren, zorgde dat tijdelijk voor een sterke stijging. Vanaf dat moment werden de pagina’s die je ‘Liked’ gedeeld op je eigen Facebookpagina middels een link, tekst en een afbeelding. Voorheen werd er alleen een link geplaatst bij de recente activiteiten als je gebruik maakte van de ‘Like’-button.

Het internetverkeer afkomstig van Facebook steeg hierdoor van 0,39 procent in februari naar 0,88 procent in maart. Sindsdien neemt het percentage echter elke maand af. Afgelopen juli stond het aandeel van Facebook op 0,65 procent van al het internetverkeer.

Dit betekent wel dat 0,65 procent van alle pageviews ter wereld afkomstig is van mensen die via Facebook op een link klikken. Daarmee staat Facebook op de eerste plaats wat betreft sociale media en de hoeveelheid verkeer die zij leveren. Gevolgd door Youtube die 0,29 procent van al het internetverkeer verzorgt en Twitter met 0,11 procent. Het nieuwe sociale netwerk Google+ zorgt voor 0,004 procent van al het wereldwijde internetverkeer.