T-Mobile heeft weinig last van klanten die SMS laten vallen voor diensten als WhatsApp. Dat stelt moederbedrijf Deutsche Telecom van T-Mobile Nederland vanmorgen bij de presentatie van de kwartaalcijfers. De omzet uit SMS-berichten ging het afgelopen kwartaal omhoog met 8 procent.

T-Mobile Nederland heeft financieel dus geen last van klanten die gratis sms-diensten zijn gaan gebruiken. Veel mensen wijten de prijsstijgingen van het mobiele internet aan de komst van diensten als WhatsApp, dit blijkt dus niet altijd zo te zijn.

Bij branchegenoot KPN steeg de SMS-omzet maar met 5 procent, maar de omzet van KPN’s dochteronderneming Hi daalde met maar liefst 16 procent ten opzichte van vorig jaar. Deze harde daling was voor hen voor het eerst. WhatsApp en andere internetvarianten op sms en mms nemen daar zichtbaar en snel de sms-functie over. Het beeld dat T-Mobile geeft staat dus erg in contrast met dat van KPN.

In het afgelopen kwartaal daalde de omzet van T-Mobile met 2,7 procent tot 436 miljoen. Over het totale eerste half jaar van 2011 daalde de omzet zelfs met 4 procent tot 854 miljoen. De brutowinst daalde het afgelopen kwartaal met 7,9 procent tot 128 miljoen.

T-Mobile Nederland kreeg het afgelopen jaar wel nieuwe klanten erbij, in totaal steeg het klantenbestand met 9,1 procent. Totaal zijn dat er nu 4,8 miljoen.

Het streven van T-Mobile is om de omzet uit dataverkeer per 2015 te doen stijgen tot 10 miljard euro per jaar. Dat is het dubbele van de huidige omzet.