1 min

Facebook heeft bekendgemaakt te stoppen met haar Groupon-concurrent Facebook Deals. Via Facebook Deals konden leden per e-mail kortingsacties ontvangen, net zoals bij Groupon. Facebook heeft de Deals-dienst vier maanden uitvoerig getest en besloten er niet mee verder te gaan.

De komende paar weken zullen de laatste acties nog worden uitgezet maar daarna zal de dienst verdwijnen, de dienst was momenteel alleen nog maar beschikbaar in de Verenigde Staten. Facebook is wel van mening dat er sociaal veel mogelijk is en ook kracht schuilt om lokale bedrijven samen te brengen met de consument. Facebook geeft aan dat Facebook Deals ze veel heeft geleerd en ze zullen blijven onderzoeken hoe ze de lokale markt nog beter kunnen bedienen.

Om te beginnen blijft Facebook hun advertentiedienst en Facebook Pagina’s verder doorontwikkelen en geschikter maken voor lokaal gebruik.

Voor Groupon is het in elk geval goed nieuws, dat een partij als Facebook zich terug trekt uit deze markt. Het succes van Groupon is door veel bedrijven opgepikt, waardoor Groupon te maken heeft fikse concurrentie. Zo heeft Google eerder getracht Groupon over te nemen maar toen dat niet lukte besloot het zelf met een Groupon concurrent te komen in de vorm van Google Offers. Een andere grote concurrent van Groupon is Livingsocial.com.