2min

Tags in dit artikel

, , ,

Gabe Newell en Frank Pearce, mede-oprichters van Valve Software en Blizzard Entertainment, willen dat meerdere game developers meewerken aan het opzetten van een online netwerk. Hiermee zouden gamers van alle game consoles het tegen elkaar kunnen opnemen. Het oneerlijke voordeel van pc-gamers verdwijnt dan en vergroot het speelplezier.

Dat zeggen de heren in een interview met het tijdschrift Develop. Daarin schetsen zij de toekomst voor gamers die online willen spelen. Het zou volgens hen niet moeten uitmaken op welke console de gamers het tegen elkaar opnemen, of het nou een pc is, een Xbox, PlayStation of Nintendo. Dan is er volgens hen geen sprake van een oneerlijk voordeel, omdat iedereen optimaal presteert op zijn eigen console. Zij willen dan ook hun krachten bundelen met de concurrenten Sony, Nintendo en Microsoft.

Newell en Pearce streven naar een platformoverspannend netwerk waarin het niet uitmaakt op welke spelcomputer de gamers spelen. "De game-industrie kan zich beter focussen op het verbeteren van het internet, in plaats van te piekeren hoe ze klanten ervan kan weghouden. De ene optie is een doodlopende straat, de andere creëert meer waarde", aldus Newell.

Nu is het zo dat de PlayStation, Xbox en Nintendo-consoles ieder hun eigen gesloten netwerk hebben om het tegen elkaar op te nemen. Newell en Pearce zien een enorme potentie in het openstellen of samenvoegen van deze netwerken tot één publiek netwerk, niet alleen voor de gamers maar ook voor ontwikkelaars. Zij kunnen nieuwe inkomstenmodellen verzinnen en hebben toegang tot bijna alle realtime analytische data. De sterke groei en populariteit van social gaming lijkt volgens hen niet te stoppen. Gesloten netwerken hebben om die reden hun aantrekkelijkheid verloren.

Het is niet de eerste keer dat ontwikkelaars een oproep tot platformonafhankelijkheid doen. De Britse studio Jagex wilde in het spel Runescape, gamers van Xbox 360, Wii en PS3 het tegen elkaar op laten nemen, maar daar zagen de makers van de verschillende game consoles geen heil in. Ondanks deze teleurstelling blijven de heren optimistisch over de toekomst van gaming. Gamers willen volgens Pearce een alomvattende game-ervaring beleven, op ieder tijdstip en met wie dan ook.

Maar toch ziet Pearce nog enkele obstakels in het verschiet: "Wanneer je op de PC een game-ervaring hebt die je wil overzetten naar consoles, moet je mogelijk componenten van die ervaring aanpassen aan de verschillende platformen." Hij geeft ook toe dat sommige games waarschijnlijk beter werken in een gesloten omgeving dan een open netwerk.