Facebook wil universeel betaalmiddel introduceren

Facebook lanceerde begin dit jaar het betaalsysteem Facebook Credits. Deze zijn alleen te kopen en te verzilveren via Facebook, maar het internetbedrijf heeft grotere ambities: zij wil Facebook Credits als universeel betaalmiddel lanceren voor internetgebruikers.

Facebook wil universeel betaalmiddel introducerenIn februari lanceerde Facebook het betaalsysteem Facebook Credits officeel, de twee jaar daarvoor verkeerde het systeem nog in een testfase. Facebook-Gebruikers kopen hiermee in feite tegoedpunten waarmee ze premium-items kunnen aankopen voor hun favoriete Facebook-games of diensten. Met dit systeem hoeven gebruikers niet hun financiële gegevens door te geven aan de partijen waar ze aankopen doen maar alleen aan Facebook. Facebook neemt het geld aan en sluist dit door naar de game developers. Sinds de lancering kunnen Facebook-gebruikers in meer dan 50 landen hiermee betalen.

Maar dit is nog niet voldoende volgens Facebook het heeft grotere ambities. Het internetbedrijf wil Facebook Credits als universeel betaalmiddel lanceren zodat gebruikers hun tegoeden ook buiten Facebook kunnen uitgeven. "We zijn begonnen met het testen van de mogelijkheid om Facebook Credits op andere sites te gebruiken", aldus Facebook ontwikkelaar Harshdeep Singh op de ontwikkelaarsblog.

Met Facebook Credits wil het internetbedrijf "een universele app-ervaring aanbieden buiten de Facebook-apps", aldus Singh. Hij schrijft verder dat Facebook zich in deze testfase concentreert op de feedback van consumenten.

Een van de websites waar Facebook het betaalsysteem test is de website Gamehouse.com. Internetters kunnen op deze website met hun Facebook-gegevens inloggen en aankopen doen voor games zoals Collapse Blast en Uno Boost.

Uiteraard verdient Facebook hier ook iets mee: het internetbedrijf strijkt 30 procent van alle betalingen op die met Facebook Credits worden verricht. De game ontwikkelaars krijgen de overige 70 procent. Als meer websites gebruik van deze dienst maken, levert dat Facebook een aardig extra zakcentje op. Vanaf juli 2011 zijn alle game ontwikkelaars die games aanbieden op Facebook verplicht om Facebook credits te gebruiken en niet hun eigen betaalsystemen.

Bron:Facebook Developers Blog