De trackingfunctionaliteiten van Meta liggen opnieuw onder vuur. Opvallend is dat de klacht opnieuw komt vanuit de privacy-belangenorganisatie noyb. Die organisatie trekt opnieuw naar de Oostenrijkse regulator, terwijl de voorgaande klacht tegen de abonnementsmodellen van Meta nog loopt.
Noyb stelt dat Meta het nalaat de Europese wetgeving na te leven door het gebruikers onnodig moeilijk te maken om eens gegeven toestemming voor tracking opnieuw in te trekken. De organisatie maakte dit probleem aanhangig bij de Oostenrijkse regulator, zo meldt het vandaag.
‘Eens gegeven blijft gegeven’
Het probleem stelt zich sinds de intrede van de nieuwe abonnementsformules van Meta. Die formules zijn overigens eerder al door noyb en door de European Consumer Organisation aangeklaagd, omdat deze formules gebouwd zijn op het principe van ‘betalen voor privacy’. Voornamelijk het hoge kostenplaatje aan deze abonnementen, stuiten de organisaties op de borst.
De privacy-belangenorganisatie laat het dus niet bij die eerste klacht. Het is onder de Europese GDPR namelijk ook verboden om het gebruikers onnodig moeilijk te maken eens gegevens toestemming opnieuw in te trekken. Volgens noyb vereist toestemming geven slecchts één klik, terwijl toestemming opnieuw intrekken enkel mogelijk is ‘door het ingewikkelde proces van het overstappen naar een betaald abonnement te doorlopen.’
Opnieuw oneens met kostenplaatje
“De wet is duidelijk: het intrekken van de toestemming moet net zo eenvoudig zijn als het geven ervan. Het is pijnlijk duidelijk dat het betalen van € 251,88 per jaar om de toestemming in te trekken niet zo eenvoudig is als het klikken op een “Oké”-knop om de tracking te accepteren”, zegt Massimiliano Gelmi, advocaat gegevensbescherming bij noyb.
Ondanks de andere inhoud van de klacht, draait het deels toch opnieuw om het hoge kostenplaatje van de abonnementen van Meta. De organisatie vraagt namelijk aan de regulator om Meta te dwingen het opnieuw intrekken van de toestemming te vereenvoudigen en kosteloos te maken. Verder wil het zien dat Meta een boete opgelegd krijgt om verdere inbreuken tegen de GDPR te voorkomen. Naar onze mening zal het Meta harder raken eens de betaalde abonnementen worden verboden en het bedrijf daarmee wordt geraakt in zijn inkomstenbron van gepersonaliseerde advertenties.
Lees ook: Facebook en Instagram reclamevrij voor wie betaalt: creatief inspelen op de wet?