1 min

Uit onderzoek van The NPD Group blijkt dat streamingdiensten zoals Spotify de verkoop van muziek ontmoedigen. Deze conclusie was voor de Briste muziekdistributeur ST Holding aanleiding om 200 muzieklabels uit Spotify, Napster, Simfy en Rdio te halen.

Volgens Digital Music News laten de onderzoeksresultaten zien dat muziekdiensten de drang om muziek op cd of via MP3-winkels te kopen verminderen.

"Als distributeur moeten we doen wat het beste is voor onze labels. De meerderheid van hen wil hun muziek niet aanbieden via deze diensten. Ze bieden een slechte omzet en hebben een nadelig effect op de verkopen. Ook hebben we het gevoel dat de muziek zijn bijzonderheid verliest door de manier van verspreiding", aldus ST Holdings.

Spotify laat in een verklaring weten: "Op dit moment hebben we al miljoenen consumenten overtuigd om opnieuw te betalen voor muziek, om af te stappen van het illegaal downloaden en dus het genereren van reële inkomsten voor de muziekindustrie". Spotify respecteert de beslissing van ST Holdings en hoopt dat de muzieklabels in de toekomst van gedachte veranderen.