1 min

Muziekstreamingdiensten lijken het gevecht met diensten zoals de iTunes Store van Apple definitief te winnen. In een jaar tijd is de verkoop van muziek met 12 procent afgenomen terwijl streamingdiensten juist een toename van 50,1 procent zagen.

Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat inwoners van de Verenigde Staten met rasse schreden overstappen op diensten zoals Pandora, Rdio en Spotify. De verkoop van losse nummers nam af met 13 procent, de verkoop van albums werd met 11,6 procent iets minder hard getroffen.

De totale markt voor on-demand content steeg met 42 procent. In het geval van muziek ging het om 50,1 procent, videoclips werden 35,2 procent vaker bekeken dan in 2013. In de eerste helft van 2014 werden al 70,3 miljoen muzieknummers gestreamd via audio en video. Spotify en YouTube zijn wat betreft muziek nu bijna even groot met respectievelijk 33,65 en 36,64 afgespeelde muzieknummers.

De daling van muziekverkopen lijkt voornamelijk voor Apple slecht nieuws. Met de iTunes Store was Apple de aanjager van de verkoop van digitale muziek en het is nog altijd de dominante partij. Met het instorten van de markt zal er voor het Amerikaanse bedrijf dus een inkomstenbron steeds verder opdrogen. Apple nam eerder dit jaar Beats Audio over, daarmee heeft het twee streamingdiensten in handen: iTunes Radio en Beats Music. Beide diensten zijn in onze regio niet beschikbaar.