De toename van online muziek streamen heeft een onverwacht positief effect op de hoeveelheid verkochte muzieknummers en -albums, concludeert een studie van het NPD. Streamen lijkt gebruikers aan te zetten tot aankoop, waar downloaddienst iTunes het meest van profiteert.

Het NPD deed in de Verenigde Staten onderzoek onder 5.400 consumenten en trok een opvallende conclusie. De explosieve groei van muziekstreamingdiensten zoals Spotify en Pandora gaat niet ten koste van het aantal kopers. In 2012 nam het aantal aankopen zelfs toe met 6 procent, na jaren van stagnatie.

Streamers zijn volgens de studie sneller geneigd om muziek te kopen. Een derde van de ondervraagden vindt muziek kopen belangrijk en dertig procent vindt het luisteren van een compleet album essentieel. Die regelmatige streamers zeggen meer muziek te downloaden dankzij nieuw ontdekte muziek in streams.

Apple’s iTunes is na tien jaar nog altijd de dominante partij in de online verkoop van muziek. Apple zegt in het laatste kwartaal van 2012 63 procent van die markt te bezitten en het NPD ondervond dat 8 van de 10 kopers naar iTunes trekt. De tweede plaats is voor Amazon, met een aandeel van 22 procent voor AmazonMP3.