2min

De geruchten deden al langer de ronde, maar nu is het bevestigd: Facebook heeft de Atlas Advertiser Suite overgenomen van Microsoft. Hiermee komt de advertentiedienst en het advertentienetwerk van Microsoft in handen van Facebook. Hoewel er geen bedragen bekend zijn gemaakt omtrent deze overname, wordt gezegd dat Facebook minder dan 100 miljoen heeft betaald voor Atlas.

Facebook is de partij die de overname bekend heeft gemaakt en liet ook meteen weten dat het platform op de schop zal gaan. Zo wil het sociale netwerk de gebruikersomgeving op korte termijn aanpassen en vervolgens het hele netwerk doorontwikkelen. Microsoft heeft de afgelopen jaren nauwelijks geïnvesteerd in Atlas en dat is ook terug te zien in de vermeende hoogte van de overnameprijs.

Microsoft kreeg Atlas in 2007 in handen, toen het voor 6,3 miljard dollar AQuantive overnam. Dat was in dezelfde periode als dat Google het advertentiebedrijf Doubleclick inlijfde. Een overname die voor Google een stuk succesvoller is geworden dan de overname van Atlas door Microsoft. Microsoft heeft uiteindelijk dus flink moeten afschrijven op Atlas.

Er gingen ook geruchten dat Facebook Atlas zou gaan uitbouwen tot een extern advertentienetwerk. Volges Brian Boland van Facebook is deze overname echter bedoeld om meer inzicht te geven in de bestaande Facebook-campagnes. Grote adverteerders kunnen nu beter hun campagnes volgen en aansturen, bijvoorbeeld in combinatie met gegevens van Nielsen en Datalogix. De kans is dan ook groot dat deze overname door Facebook snel zal worden terugverdiend, omdat grote adverteerders nu makkelijker, sneller en beter hun campagnes kunnen aansturen, inboeken en monitoren. Het ligt voor de hand dat de omzet van Facebook hierdoor toe zal nemen.

Microsoft neemt niet helemaal afscheid van Atlas, het bedrijf blijft de software en het netwerk voorlopig nog gebruiken. Het personeel dat werkt aan Atlas is ook overgenomen door Facebook, dit team werkt vanuit Seattle en zal dat voorlopig ook blijven doen.

Techzine heeft ook enige ervaring met Atlas, tot vorig jaar werden de advertenties op Techzine ook uitgeleverd via de Atlas-advertentieservers. Hier is echter afscheid van genomen omdat het product inmiddels sterk verouderd was en niet goed meer kon voldoen aan alle eisen. Facebook heeft in de basis een goed product gekocht maar zal hier zeker flink in moeten investeren om het weer up-to-date te krijgen.