Microsoft heeft afgelopen kwartaal een flinke financiële tegenvaller te voortduren gehad. De overname van het advertentiebedrijf aQuantive draaide uit op een groot debacle, waardoor het softwarebedrijf 6,2 miljard dollar af moet schrijven.
Microsoft kocht het advertentiebedrijf in 2007 voor het recordbedrag van 6,3 miljard dollar. Op deze manier hoopte Microsoft de concurrentie aan te kunnen gaan met Google, op de online advertentiemarkt. De afschrijving van 6,2 miljard dollar voor dit kwartaal betekent echter dat de waarde van de overname momenteel nog slechts 100 miljoen dollar bedraagt.
aQuantive zal werk blijven leveren voor Microsoft’s online advertentie-activiteiten, zo laat de softwaregigant weten. De overname leidde echter niet tot de initiële groeiverwachtingen. Ook voor de Online Services-divisie verwacht Microsoft voor de toekomst een kleinere groei en minder winstgevend te zijn, al zag het bedrijf wel enige groei in de Bing-zoekdienst, in samenwerking met Yahoo.
Microsoft laat weten dat deze eenmalige last geen invloed zal hebben op lopende zaken of financiële prestaties in de toekomst.