2min

Uit een recent onderzoek van 8thBridge blijkt dat bij online ondernemingen de sociale netwerksite Pinterest meer in trek was dan Facebook. Dit kan worden geconcludeerd uit de cijfers van het jaar 2013.

Onderzoeksbureau 8thBridge heeft eind vorige week de resultaten bekendgemaakt van haar jaarlijkse zogeheten Social Commerce IQ (SCIQ)-onderzoek. Hiermee wordt een inzicht gegeven in de online sociale marketingactiviteiten van handelsondernemingen. Hiervoor zijn deze activiteiten van 872 dergelijke bedrijven gemeten, gedurende de maanden juli tot en met november 2013.

In dit onderzoek is naar voren gekomen dat de sociale netwerkreus Facebook de meerdere heeft moeten erkennen in Pinterest. Zo’n 62 procent van de gemeten handelsondernemingen maakten namelijk gebruik van de integratie met Pinterest. Facebook werd door zo’n 59 procent gebruikt om sociale online marketingactiviteiten te ontplooien. Deze cijfers zijn berekend aan de hand van het toepassen van de Pin it-knop van Pinterest en de like-knop van Facebook, op de productpagina.

Tevens concludeert 8thBridge dat de binding met een product via Facebook het afgelopen jaar met 27 procent afgenomen is. Deze klantenbinding is bepaald aan de hand van het aantal likes van een pagina, of het aantal discussies over een pagina.


Toch blijkt Facebook met een percentage van 99 procent nog altijd het meestgebruikte sociale netwerk voor het uitvoeren van marketingactiviteiten door online ondernemingen. Wel is het zo dat het aantal ondernemingen dat een applicatie voor Facebook heeft, deze niet altijd actueel houdt. Bij 40 procent van de merken bleek een verouderde of niet-werkende applicatie op hun pagina te staan. Dit is een toename van vijf procent ten opzichte van het jaar ervoor.