Wereldwijd gezien heeft Facebook het goed voor elkaar met het eigen sociale netwerk, maar op zakelijk gebied is er nog veel te winnen. Volgens geruchten zou het bedrijf werken aan een sociaal netwerk met een zakelijk uitgangspunt.

Financial Times meldt dat Facebook at Work gebaseerd wordt op het normale sociale netwerk, met zaken als een nieuwsoverzicht, chatfunctie en groepen. Gebruikers krijgen echter ook de mogelijkheid om een zakelijke profielpagina aan te maken, een interface om documenten en andere bestanden te delen en ook worden er aanvullende privacy-instellingen beschikbaar gemaakt.

Als Facebook er inderdaad voor kiest om met een product als Facebook at Work te komen, kan dat grote voordelen voor gebruikers opleveren. Er zijn talloze voorbeelden van werknemers die onbedoeld in het gedrang kwamen doordat ze details van hun privéleven deelden met zakelijke contacten (collega’s).

Facebook at Work zou op dit moment ook geheel ontzien zijn van reclames. Of de uiteindelijke versie van het zakelijke netwerk eveneens niet voorzien is van reclame moeten we echter nog afwachten. Facebook haalt het overgrote deel van de inkomsten uit reclame, zodoende zou het dus niet verwonderlijk zijn als dat element ook in het zakelijke netwerk terugkomt.

Met Facebook at Work zal Facebook dus op zakelijk gebied willen concurreren met bedrijven zoals Google, LinkedIn en Microsoft.