2min

De zakelijke versie van Facebook die straks de concurrentie aan zal gaan met LinkedIn komt binnen enkele maanden beschikbaar, dat meldt Reuters op basis van betrouwbare anonieme bronnen. De nieuwe dienst wordt al bijna een jaar getest en verschillende bedrijven hebben al toegang. Grote vraag is natuurlijk of het ook een succes gaat worden.

Veel vragen zijn nog onbeantwoord over hoe Facebook het precies gaat aanpakken en hoe je profiel zakelijk en privé gescheiden gaat worden. De kans dat LinkedIn er een stevige concurrent bij gaat krijgen is wel uitermate groot, want Facebook kan veel features in het huidige sociale netwerk hergebruiken in de zakelijke versie.

Zo zal Facebook er waarschijnlijk ook voor kiezen om veel features identiek te houden aan het huidige netwerk, op deze manier hoeven werknemers geen training te volgen hoe het precies werkt. Aangezien Facebook zowel privé als zakelijk grotendeels gelijk zal zijn.

De grote vraag is nog even of Facebook met een betaald abonnement gaat komen en wat dat precies moet gaan kosten. Facebook zou ervoor kunnen kiezen om het gratis te houden en de inkomsten puur uit advertenties te betrekken, maar aangezien vrijwel alle zakelijke diensten ook betaalde abonnementen aanbieden, zal Facebook daarin waarschijnlijk niet achterblijven. Wel zal het tarief mogelijk scherper zijn dan dat van LinkedIn.

De grootste winst die Facebook kan boeken is als het mogelijkheden biedt om samen te werken met contactpersonen of collega’s. Veel sociale platformen voor bedrijven scoren hun gebruikers door de juiste tools aan te bieden waarmee samengewerkt kan worden en sneller doelen kunnen worden gehaald.

Op dit moment is het nog even afwachten tot Facebook de dienst officieel presenteert en beschikbaar stelt voor het grote publiek. Bronnen meldden in elk geval al één positief puntje, het is onmogelijk om Candy Crush te spelen op Facebook at Work.