Het aandeel van Google Search is in de Verenigde Staten in één maand tijd met meer dan twee procent gekrompen, blijkt uit cijfers van StatCounter. De meest voor de hand liggende reden hiervoor is dat Mozilla’s Firefox niet langer Google Search als standaardzoekmachine hanteert.

Google’s zoekmachine heeft in de Verenigde Staten nog altijd een marktaandeel van 75,2 procent en is daarmee veruit dominant. Het aandeel staat nu echter op het laagste punt sinds 2008 en dat is natuurlijk geen goed nieuws voor de zoekgigant. Yahoo stijgt juist naar het hoogste niveau sinds 2009.


Mozilla maakte eind 2014 bekend dat het niet langer Google als standaardzoekmachine zou hanteren voor Firefox. De twee bedrijven hadden jarenlang een deal waarbij Google betaalde voor deze positie. Mozilla koos er echter voor om met Yahoo in zee te gaan.

Waar Google’s aandeel ingezakt is, moeten er natuurlijk ook partijen zijn waarbij het percentage stijgt. Dat is het geval bij Bing en Yahoo, welke respectievelijk 0,4 en 1,8 procent winnen. De percentages zijn op het eerste oog niet wereldschokkend, maar op miljoenen gebruikers verliest Google in absolute aantallen toch aardig wat.