1 min

Mensen die veelvuldig gebruik maken van Instagram hadden het vandaag waarschijnlijk al gemerkt, er worden nu ook advertenties getoond binnen Instagram. Op de overzichten van de gebruikers zijn niet alleen foto’s en video’s te vinden maar ook advertenties. Dat heeft Facebook, het moederbedrijf van Instagram, bekendgemaakt.

Facebook laten weten dat er vanaf nu advertenties worden getoond, de hoeveelheid advertenties zal per dag verschillen, maar het doel is om advertenties te tonen die binnen Instagram passen. Er wordt gezocht naar een goede balans.

Het introduceren van advertenties op een platform wat eerst vrij was van advertenties roept altijd kritiek op. Gebruikers zijn niet gewend dat er advertenties staan en willen deze dan ook vaak weg hebben. Facebook stelt daarom meteen dat het vinden van de juiste balans noodzakelijk is. Tussen de foto’s van de gebruikers komen nu ook advertenties te staan, maar deze zijn wel gemarkeerd als gesponsord.

Nederland is overigens niet het eerste land waar Instagram voorzien is van advertenties ook in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk worden al enige tijd advertenties getoond. Facebook rolt zijn eigen advertentieplatform uit op Instagram, waardoor bedrijven die op Facebook adverteren ook direct kunnen targetten op Instagram. Adverteerders kunnen met foto’s of video’s adverteren, de video’s mogen maximaal 30 seconde duren.