2min

Dat Apple dit jaar nog met een eigen muziekstreamingdienst gaat komen is inmiddels wel duidelijk. Wat nog niet helemaal duidelijk was is hoe Apple denkt gebruikers te gaan overtuigen van zijn dienst. Volgens de Financial Times gaat Apple de concurrentie aan met onder andere Spotify door artiesten exclusieve contracten aan te bieden. Iets wat voor de consument nog weleens nadelig kan uitpakken.

Apple wil dit jaar opnieuw de muziekmarkt veroveren, nadat het eerder met iTunes een groot succes had, moet het nu toekijken hoe iTunes over zijn hoogtepunt heen is en veel gebruikers hun weg vinden naar de streaming muziekdiensten. Apple heeft afgelopen jaar Beats overgenomen met onder andere de muziekstreamingdienst Beats Music en zal binnenkort met zijn eigen muziekdienst komen.

Op dit moment is Spotify heer en meester op deze markt en is het marktleider. Hoewel Apple een grote schare fans heeft zal het gebruikers wel moeten overtuigen van zijn dienst willen ze overstappen. Het aanbod van Spotify is bijvoorbeeld enorm groot. Eerder deden er geruchten de ronde dat Apple zou gaan concurreren op prijs en een abonnement wilde aanbieden onder de 10 euro per maand. Dat lijkt er niet in te zitten want daar gaan platenmaatschappijen simpelweg niet mee akkoord.

Apple heeft daarom volgens de Financial Times een andere methode bedacht om gebruikers naar zich toe te trekken. Het zou bereidt zijn om artiesten exclusieve contracten aan te bieden, daarbij krijgt de artiest een flinke zak met geld, maar mag het zijn muziek alleen nog aanbieden via de streamingdienst van Apple en niet via die van bijvoorbeeld Spotify. Als Apple in staat is om veel grote namen binnen te halen die vervolgens allemaal hun muziek verwijderen van Spotify wordt het aanbod van Apple simpelweg beter en zullen gebruikers gaan overstappen.

Mocht Apple deze methode gaan toepassen dan is dat uiteraard zeer gunstig voor het bedrijf uit Cupertino maar niet voor de eindgebruiker. Spotify zal dan hoogstwaarschijnlijk reageren door exact hetzelfde te doen en ook bepaalde artiesten een exclusief contract aan te bieden. Het gevolg is dat Amazon, Deezer en Google ook niet kunnen achterblijven met hun muziekdiensten. Het risico is dat straks geen enkele muziekdienst meer een fatsoenlijke collectie heeft maar ze allemaal een gedeelte van de topartiesten in huis hebben.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als dergelijke exclusieve deals tijdgebonden zijn, bijvoorbeeld de eerste 8 weken, maar dat is nog even afwachten. Veel artiesten en platenmaatschappijen kijken meestal meer naar de inkomsten dan naar het bereik was ze kunnen halen, dus als ze de streamingdiensten tegen elkaar uit kunnen spelen dan zullen ze ongetwijfeld zeker proberen.