2min

De Amerikaanse toezichthouder FTC is een vooronderzoek gestart naar Apple’s beleid op het gebied van muziekstreamingdiensten. Er zouden verschillende klachten zijn binnengekomen bij de waakhond van verschillende muziekdiensten. Apple zou met Apple Music oneerlijke concurrentie voeren omdat het van concurrenten 30 procent van de omzet opeist.

De basis voor dit onderzoek ligt bij de regels van Apple’s App Store, elke verkoop die wordt gerealiseerd in de App Store van Apple, of het nou gaat om een eenmalige verkoop of een abonnementsdienst, moet worden gedeeld met Apple. Het bedrijf uit Cupertino pakt 30 procent van de verkoopprijs.

Deze regel geldt ook voor muziekstreamingdiensten, waardoor die allemaal besloten hebben hun prijzen te verhogen in de App Store omdat het anders niet rendabel is. Voor een Spotify-abonnement betaal je op de website 9,99 euro per maand maar via de App store 12,99 euro. Reden hiervoor is dat Spotify 9,99 euro over houdt nadat het 30 procent heeft afgestaan aan Apple.

Hier is nog niet echt over geklaagd in het verleden omdat dit de regels zijn van de App Store en iedereen daarmee te maken heeft, maar nu heeft Apple besloten om te gaan concurreren met deze muziekdiensten door Apple Music te lanceren. Dat abonnement kost 9,99 euro per maand ongeacht hoe je het abonnement afsluit. Dat vinden de andere muziekdiensten oneerlijke concurrentie en zij willen nu een betere regeling, Apple lijkt echter niet te willen buigen dus wordt de toezichthouder erbij betrokken.

De topman van Deezer heeft laten weten dat de marges in de muziekindustrie al enorm klein zijn en Apple vermorzeld deze met het aandeel van 30 procent. Daar moet iets aan veranderen.

De reden dat er vooral over Apple wordt geklaagd en niet over Google, terwijl ook dat bedrijf 30 procent van de omzet opeist met Android, is omdat de regels eromheen veel minder streng zijn dan bij Apple. Zo mogen de muziekdiensten van Apple geen reclame maken dat de dienst ook beschikbaar is op andere platformen, mag er niet vanuit de app naar de website worden gelinkt van de muziekdienst om daar het abonnement te laten afsluiten, ook mag er geen reclame worden gemaakt in de app dat het abonnement via de website is af te sluiten. Apple stelt dus hele strenge eisen omtrent het verkoopproces, waarmee het er alles aan probeert te doen om de verkoop via de App Store te laten plaatsvinden.

Juristen die gespecialiseerd zijn in dit soort zaken hebben laten weten dat het legaal is om een monopolie te hebben, ook mag Apple vragen wat ze willen voor transacties in de App Store, dat is allemaal legaal. Wat echter niet mag is hun monopolie misbruiken om de concurrentie pijn te doen. Iets wat in dit verhaal mogelijk van toepassing is.

De vraag is nu of Apple gaat afwachten tot het FTC een standpunt heeft ingenomen of dat het de regels zelf gaat aanpassen om een officieel onderzoek te voorkomen.