Stay tuned, abonneer!

Technologiegigant Microsoft wil van z’n verliesgevende Xbox-gameconsole een knooppunt maken voor digitaal entertainment. Het bedrijf onthulde deze week een opwaardering van de online game-service en diverse nieuwe spelletjes. Op een persconferentie, die de aftrap betekende voor de jaarlijkse E3-beurs (Electronic Entertainment Expo), demonstreerde Microsoft voorproefjes van het spel Halo 2 en van werk van de vorig jaar door Microsoft overgenomen game-ontwikkelaar Rare uit Groot-Brittannië. De E3-beurs wordt deze week in Los Angeles gehouden.

Nieuwe Rare-spelletjes als Kameo en Grabbey by the Goulies zijn voor Microsoft erg belangrijk, omdat de verkoop van deze games direct geld oplevert en ze de Xbox als platform aantrekkelijker maken. Het afgelopen kwartaal leed de divisie Home Entertainment, verantwoordelijk voor de Xbox, een verlies van 190 miljoen dollar voor belastingen en afschrijvingen. Een jaar eerder was het verlies nog 97 miljoen. Microsoft verklaarde tevens dat het voor z’n Sport-titels een nieuwe merknaam heeft: XSN Sports. Spelers van games in deze serie zouden in staat zijn om virtuele teams en competities te creëren waaraan ze vervolgens via Xbox Live kunnen deelnemen.

Over het online game-platform Xbox Live zegt Microsoft dat het met 500.000 abonnees een voorsprong heeft op aartsrivaal Sony. Ook de Japanse marktleider introduceerde voor z’n populaire PlayStation 2 een internetdienst. Sony besteedt het netwerk evenwel uit aan individuele uitgevers van games. Zoals verwacht kondigde Microsoft tijdens de opening van de E3-bijeenkomst een aantal nieuwe functies voor de Xbox Live aan. Spelers krijgen bijvoorbeeld de mogelijkheid om online met elkaar te praten. Verder zullen abonnees in de toekomst bekenden online kunnen uitnodigen om mee te doen met een game. Een ander nieuwtje is de Music Mixer, waarmee digitale muziekbestanden van pc of cd naar de Xbox kunnen worden gestuurd.