2min

Verschillende techgiganten, waaronder Dell Technologies, Salesforce en Google, hebben onlangs flink geïnvesteerd in de startup FullStory. De technologie helpt SaaS-aanbieders onder meer met het verbeteren van de gebruikerservaring van cloudapplicaties.

Met een recente investeringsronde wist FullStory maar liefst 87 miljoen euro (103 miljoen dollar) op te halen. Naast investeringen van techgiganten als Dell Technologies, Salesforce en Google, toonden ook diverse private investeerders interesse in het bedrijf en diens technologie. FullStory geeft aan dat door de investering nu een totale waarde heeft van ruim 1,5 miljard euro (1,8 miljard dollar).

Met het nu opgehaalde geld wil FullStory zijn internationale activiteiten gaan uitbreiden. Daarnaast moeten de investeringen ook bijdragen aan meer R&D. Voor dit laatste wil FullStory meer het aantal datapoints dat het gebruikt voor het verzamelen van informatie laten groeien. Vooral om uit te vinden hoe klanten interactief bezig zijn met merken.

Platform voor website-analyse

De startup levert een platform waarmee bedrijven kunnen analyseren hoe klanten omgaan en werken met hun websites en applicaties. Met deze gegevens kunnen bedrijven vervolgens de gebruikerservaring verbeteren of aanpassen.

Het platform spoort hiervoor onder meer technische problemen als lage laadtijden en content die niet rendert op. Ook ontdekt de technologie usability-problemen, bijvoorbeeld als een verwarrende interface ervoor zorgt dat klanten een productlogo inzien voor een navigatieknop. Daarnaast kan het platform helpen bij het identificeren van belangrijke functionaliteit die voor eindgebruikers verborgen blijft.

Verder legt de technologie een heatmap over een bepaalde webpagina, waardoor marketeers kunnen zien welke pagina-elementen minder worden aangeklikt dan verwacht. Hierdoor kunnen zij bepaalde elementen, bijvoorbeeld door deze te verplaatsen naar een meer prominente locatie, beter zichtbaar en bruikbaar maken.

Verschillende doelgroepen

Met het platform richt FullStory zich op diverse doelgroepen. Vooral SaaS-aanbieders, vandaar waarschijnlijk de interesse van een Dell Technologies en Salesforce, kunnen met de technologie ontdekken hoe klanten beter hun cloudgebaseerde applicaties kunnen gebruiken. Updates aan de interface van deze applicaties kunnen dan makkelijker worden aangepast, zodat ze aan de verwachtingen van eindgebruikers voldoen.

Ook online retailers kunnen van de technologie profiteren. Niet alleen door het verbeteren van hun user experience, maar ook kunnen zij de verkopen ermee opschroeven. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat webpagina’s sneller laden, aangezien trage websites klanten hun koopprocessen vaak doet afbreken.