1 min

Tags in dit artikel

, ,

Een Japans bedrijf heeft een nieuwe technologie aangekondigd die bezitters van een cameratelefoon in staat stelt een product aan te schaffen door er een plaatje van te schieten. De onderneming, Mediastick, geeft elektronische winkels de mogelijkheid om een licentie te nemen op de zogenoemde MS-streepjescode. De telefoonbezitter neemt een foto van deze code, die bijvoorbeeld kan worden afgedrukt naast een afbeelding van een product in een tijdschrift, website, tv-commercial of brochure.

Indien het plaatje vervolgens met behulp van het mobieltje wordt verstuurd naar het telefoonnummer van Mediastick, wordt de barcode gelezen, verwerkt en met de persoonlijke gegevens in versleutelde vorm naar de elektronische winkel gezonden. Deze stuurt het product vervolgens op naar de koper. Het zijn volgens CNet News niet alleen fysieke producten die op deze manier kunnen worden aangeschaft. Ook digitale zaken zoals beltonen en elektronische boeken kunnen via het Mediastick-systeem worden gekocht. Probleem is alleen dat slechts weinig cameratelefoons over de benodigde resolutie van een miljoen pixels beschikken. Bij een lagere resolutie is het niet mogelijk om de streepjescode in detail vast te leggen. Binnen enkele maanden zal in Japan het aanbod van zogenoemde megapixel-camera’s evenwel een stuk ruimer zijn. Vanaf september zal er in Japan worden proefgedraaid met het nieuwe systeem. Gebruikers van de mobiele provider NTT DoCoMo zullen de dienst als eerste kunnen testen, de rest van het land moet begin volgend jaar volgen.