KLM heeft een driejarig contract gesloten met Fujitsu Nederland. Fujitsu gaat voor KLM de kantoorautomatisering en ondersteuning daarvan leveren. Daarmee heeft Fujitsu concurrent IBM verslagen, dat ook in de race was voor dit contract. Het gaat over alle IT-diensten van de KLM.

Begin 2003 begon KLM met het uitbesteden van haar IT-diensten, IBM en Fujitsu deden dit werk toen nog gezamenlijk. Maar dat is nu dus gewijzigd naar alleen Fujitsu. Een belangrijk gegeven wat in het contract is opgenomen en tevens ook een waarde van een slordige vijftien miljoen euro omvat, is dat de kosten van het IT beheer van KLM drastisch wordt verlaagd.

Marketing manager Hans Nonner van Fujitsu Services Nederland vertelt: "we hebben dat te danken aan ons systeem van ‘sense & response’ op de helpdesk. We analyseren nauwgezet welke problemen er worden aangedragen en komen op grond daarvan met voorstellen voor verbetering om die problemen in de toekomst te voorkomen. We gaan dus niet voor alleen de snelle oplossing, maar voor hulp die op termijn uitgaven voorkomt."

Sinds 2003 heeft Fujitsu al een groot deel van de kantoorautomatisering van KLM in beheer. Daarbij moet gedacht worden aan ongeveer 6.500 werkplekken, welke zijn onderverdeeld in vier bedrijfsonderdelen van KLM. Met het nieuwe contract wordt het aantal werkplekken bijna verdubbeld. Het aantal werkplekken wordt nu geschat op ongeveer 11.000 plaatsen. Daarnaast gaat Fujitsu ook nog een slordige 3.000 printers en 250 servers van KLM onderhouden.