De verkoop van Windows Vista Business is fors gedaald bij de zakelijke gebruikers. De verkoop van Windows XP nam ook af, dit was echter wel minder dan de daling van Vista.

Het marktaandeel van Windows Vista Business is van zeventien procent naar dertien procent gedaald, dat blijkt uit een rapport van Context, dat is een ICT-marktonderzoeksbureau. Het onderzoek keek naar het verkopen via de zakelijke markt. Ook Windows XP Professional, de voorganger van Vista Business, is flink gezakt, van 31 procent naar 27 procent. Maar wat ook is af te lezen uit deze cijfers is dat Windows XP nog wel twee keer zo vaak dan Windows Vista wordt aangeschaft.

De onderzoekers zeggen dat Windows Vista alleen groeit op de particuliere gebruikersmarkt. Sinds de introductie van Windows Vista, in januari is Microsoft vooral bezig geweest om de Vista Home Basic en Home Premium te promoten. In januari 2007 was het marktaandeel van Windows XP Professional 45 procent in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Nederland. In mei 2007 was dit gedaald naar 28 procent. Daarna had Windows Vista Business geen duidelijke marktgroei meer, dus verwachten de onderzoekers dat Windows XP Professional voorlopig het voorkeursbesturingssysteem is en blijft. Of Microsoft de Vista verkopen weer te verbeteren met hun aankomende servicepack is een kwestie van afwachten, maar het is algemeen bekend dat mensen vaak wachten tot het eerste servicepack beschikbaar is omdat het dan vaak beter werkt.