Bijna een jaar na de lancering van Windows Vista ziet Microsoft dat steeds meer mensen maar ook vooral bedrijven de overstap durven maken. Microsoft verwacht dan ook dat Vista met de feestdagen goed zal verkopen.

Het succes van Windows Vista was bij voorbaat niet echt verwacht omdat veel consumenten klaagden over de compatibiliteit tussen oude hardware en software. Door het geklaag van deze consumenten bleef Microsoft 5 maanden langer Windows XP verkopen. De klagers behoren tot de minderheid, omdat zowel de OEM-versie van Vista als de retailversie boven verwachting verkopen. Kevin Johnson, president van Microsofts Platform and Services Group, heeft hierdoor het gevoel dat de verkoop van Vista nu pas echt goed op gang begint te komen, niet alleen qua vraag van consumenten naar het nieuwe besturingssysteem maar ook
door implementatie van Vista in bedrijven.

Charles di Bona, analist bij Bernstein Research, denkt dat Vista pas aan het begin staat van zijn succes. Net als dat er van de consumentenversie van Vista meer werd verkocht dan analisten hadden verwacht, zal ook de zakelijke versie boven verwachting verkopen. Microsoft verwacht dat de grote migratie naar Vista door zakelijke klanten zal plaatsvinden nadat het Service Pack 1 voor Vista heeft uitgebracht.

Di Bona verwacht dat de omzet van Vista volgend jaar juni – het einde van het fiscale jaar – met vijftien procent zal zijn toegenomen. Microsoft verwacht zelf een groei van twaalf of dertien procent. Elk percentage groei staat ongeveer gelijk met $150 miljoen aan omzet en ongeveer $110 miljoen aan winst.

De verkoop van Windows Vista was in september ongeveer met een kwart gestegen. Door dat bedrijven steeds meer Vista implementeren, was 27 procent hier verantwoordelijk voor.