2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Volgens de Amerikaanse krant Wall Street Journal (WSJ) lijdt Apple verlies op de verkoop van films in haar mediabibliotheek iTunes Store. Apple zou de prijs van de films lager houden dan het aan de filmstudio’s moet betalen.

Apple maakte donderdag bekend dat het de iTunes-introductie van nieuwe films gelijktijdig met de dvd-release wil laten verlopen. Deze nieuwe films kunnen gekocht worden voor vijftien dollar, maar volgens een insider moet Apple de filmstudio’s zestien dollar per film betalen. Dit zou betekenen dat Apple één dollar verlies maakt op de verkoop van films in haar iTunes Store.

Hoewel de verkoopprijs van films fors lager is dan de prijs van een dvd’tje in de winkel, zijn volgens de krant de winstmarges op digitale content vele malen hoger. Apple kiest er volgens de krant voor om verlies te maken om de populariteit van de filmdienst wat op te vijzelen.
Deze blijkt toch een minder groot succes dan de muziekdienst.

Alleen al in de Verenigde Staten vertegenwoordigt de iTunes Store een belang van 88 procent op de totale verkoop van muziek. Uit de geschiedenis blijkt wel dat het gelijktijdig digitaal en fysiek aanbieden van films een positieve uitwerking heeft op de acceptie van de dienst. Concurrenten Movielink en Vudo bleken heel succesvol door de gelijktijdige release van digitale en fysieke films. Het aantal films in de bibliotheek is inmiddels al opgelopen tot ruim vijftien honderd.

De dienst is nog altijd alleen beschikbaar voor Amerikaanse burgers, maar Apple heeft tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers al aangegeven dat het zich meer en meer internationaal wil gaan profileren. Daar hoort naast de iPhone ook tv-series en films bij. Vlak na de lancering van de dienst liet Apple-baas Steve Jobs al doorschemeren dat er een planning is om nog dit jaar de internationale uitrol voor filmverhuur en -verkoop te te starten.