1 min

Tags in dit artikel

,

Uit een rapport van het Amerikaans onderzoeksbureau Gartner blijkt dat de verkoop van mobieltjes in West-Europa tijdens het voorbije kwartaal voor het eerst sinds 2001 is afgenomen. Een verklaring hiervoor is de impact van de gestegen levensduurte op het consumentengedrag.

Als we de totale verkoop in West-Europa vergelijken met dezelfde periode een jaar eerder, merken we een daling tot 35,9 miljoen toestellen. Nochtans merken we, wat betreft de wereldwijde verkoop van mobieltjes, een stijging van 14 procent. Deze stijging staat gelijk aan de verkoop van ongeveer 294 miljoen toestellen. Wereldwijd nam de verkoop het sterkst toe in Pacifisch Azië, Oost-Europa, Afrika en het Midden-Oosten. De verkoop in Noord-Amerika kende een stijging van 2,4 procent.

De twee grootste wereldproducenten, Nokia en Samsung, wonnen het voorbije kwartaal terrein op hun concurrent Motorola. Volgens Gartner opteerde de Europese consumenten eerder voor toestellen uit de middenklasse, in plaats van de duurdere modellen. Dit omwille van de economische achteruitgang en de forse stijging van de brandstofprijzen.