2min

Tags in dit artikel

, , ,

Het EK-voetbal legt het Nederlandse bedrijfsleven geen windeieren. Consumenten investeren vanwege dit toernooi massaal in consumptiegoederen. Best verkochte product is een televisie.

"De televisie gaat uitzonderlijk goed scoren deze zomer", voorspelt directeur Henk Kok van De Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Volgens hem zullen er 175.000 meer televisies verkocht worden dan normaal. "Maar dan zetten we wel in op een redelijk resultaat van Oranje bij de groepswedstrijden in Bern", aldus Kok

Tijdens het WK in Duitsland, twee jaar geleden, werden er slechts 125.000 extra toestellen verkocht. Tijdens dat toernooi moest Nederland het afleggen tegen Portugal. Vooral grote, platte schermen vinden gretig aftrek.

Sony en Philips bevestigen dit beeld. "Eind mei waren retailers opeens door hun voorraden heen", vertelt pr-manager Hans den Heijer van Sony Nederland. "We halen 10 procent van onze jaarlijkse afzet in beeldschermen uit de drie weken voor het EK."

Ook weet den Heijer een trend te constateren in de grootte van de verkochte modellen. "Een formaat van 40 inch was enkele jaren geleden onbetaalbaar, maar verkoopt nu uitstekend", aldus Den Heijer.

Vooral ketens zoals de Mediamarkt zien hun omzet flink stijgen. In deze winkels is het drukker dan normaal. "Veel werknemers hebben hun vakantiebonus binnen, dat zorgt altijd voor een piek in de verkoop rond deze tijd van het jaar. Maar met het EK voor de deur gaat het geld altijd net wat sneller naar een nieuw lcd-scherm dan naar een vakantie", zegt directeur Pieter Haas van Mediamarkt.

Niet alleen verkopers maar ook kabelaanbieders pikken een graantje mee. "Normaliter betekende een EK of WK geen nieuw kabelabonnement, maar het feit dat mensen op nieuwe systemen overstappen, is gunstig voor ons. Vooral naar High Definition-televisie (HDTV) is nu veel vraag", zegt een woordvoerder van UPC.