Nu de drie grote Amerikaanse autofabrikanten Ford, General Motors en Chrysler dankzij de economische crisis in zwaar weer verkeren en de verkopen terug zien lopen, zien ze zich genoodzaakt het over een andere boeg te gooien. Alledrie de fabrikanten gaan daarom elektrische auto’s ontwikkelen, zo werd duidelijk op de Detroit North American International Auto Show.

Ford

Ford presenteerde gisteren een uitgebreide strategie die het bedrijf de komende jaren gaat volgen en die uiteindelijk drie nieuwe varianten van elektrische auto’s moet opleveren. In 2010 moet er een elektrische busje voor commercieel gebruik verschijnen, waarna er in 2011 een elektrische consumentenwagen moet verschijnen, in 2012 gevolgd door een nieuwe generatie hybride wagens, waaronder een plug-in-versie.

Ford classificeert in haar strategie een drietal soorten elektrische auto’s. Als eerste is er de Hybrid Electric Vehicle (HEV) een auto die een ontbrandingsmotor combineert met een elektrische motor en batterij (Ni-MH). De elektrische motor wordt dan bij het starten en bij lagere snelheden gebruikt, een techniek die nu al gebruikt wordt bij de Toyota Prius. Deze techniek zou een brandstofbesparing van 70 procent moeten opleveren. De nieuwe Ford Fusion HEV die in 2010 uitkomt zou met de elektromotor een maximale snelheid van 65 kilometer per uur kunnen behalen, uiteraard ligt de snelheid met verbrandingsmotor hoger.

De tweede variant is een Battery Electric Vehicle (BEV), een voertuig dat volledig voortgestuwd wordt door een elektromotor. De batterijen (Lithium-ion) worden opgeladen door de auto aan te sluiten op een stopcontact met 110 of 220 volt. De actieradius van de wagen komt op een volle batterijlading uit op ongeveer 160 kilometer. Het opladen duurt overigens zes uur bij 220 volt en het dubbele bij 110 volt. Niet verwonderlijk dat Ford meldt dat deze auto voornamelijk geschikt is voor consumenten die dagelijks korte trips naar hun werk maken.

De derde en laatste variant is de Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV), een hybride voertuig als de HEV, maar met een hoge-voltage batterij uit de BEV. In optimale toestand gebruikt deze wagen eerst de volledige batterijlading, waarna hij overschakelt op hybride-modus, zodat het benzinegebruik minimaal is. Het bereik met de elektromotor is ongeveer 50 kilometer, daarna is het benzineverbruik ongeveer 1:50. Het opladen van de ingebouwde batterij kost ongeveer acht uur als de wagen wordt aangesloten op een 110 volt-aansluiting.

General Motors

Ook General Motors toonde een aantal elektrische auto’s, het bedrijf denkt vooral hoge ogen te kunnen gooien met zijn zelfontwikkelde Voltec aandrijftechniek.

Als eerste is er de Cadillac Converj Concept, een luxe coupe die elektrische auto’s ook populair moet maken onder de autorijders die voor design en luxe gaan. Cadillac noemt de Converj een extended-range electric vehicle (E-REV), omdat de wagen op een batterijlading 65 kilometer kan rijden. De T-vormige 16kWh-batterij bevat meer dan 220 lithium-ion cellen en is in minder dan drie uur opgeladen bij 240 volt. Als de batterij leeg is, schakelt de Converj ook over op brandstof, maar de aandrijving gaat dan nog steeds via de elektromotor. In de extended-range mode die dan intreedt, gaat er een verbrandingsmotor draaien die elektriciteit opwekt, zodat de auto gewoon verder kan rijden op de elektromotor. De maximale snelheid van de Converj ligt ronde de 160 kilometer per uur.

Chrysler

Ook Chrysler is al even bezig met elektrisch aangedreven voertuigen en heeft daarvoor in eigen huis de ENVI-technologie ontwikkeld. De techniek moet op den duur in diverse merken en modellen van Chrysler geïntroduceerd worden, waaronder de Dodge Circuit, de Jeep Patriot en de Jeep Wrangler. Om de techniek echter wat meer onder de aandacht te brengen toont Chrysler op de Detroit Autoshow de Chrysler 200C EV Concept.

Ook Chrysler hanteerd diverse soorten elektrische wagens, net zoals Ford dat doet. De volledig elektrische auto’s hebben volgens Chrysler een actieradius van 240 tot 320 kilometer op een batterijlading, terwijl de hybride-modellen 65 kilometer op een batterijlading rijden. Ook Chrysler gebruikt voor de hybride modellen een kleine ontbrandingsmotor die elektriciteit opwekt als de batterij leeg is, waardoor de auto een actieradius heeft van 640 kilometer op een tank.

De 200C EV Concept is zo’n hybride model en geeft meteen een beeld van de toekomst. De wagen is voorzien van een uitgebreid touchscreen in plaats van het gebruikelijke wijzerpaneel en er is technologie aanwezig om je auto vriendjes te maken met andere auto’s, net als met MySpace en Facebook.

Het is duidelijk dat het groene besef niet alleen in de ICT-wereld doordringt maar zeer zeker ook in de auto-techologie. Het is dan ook niet vreemd dat beide sectoren steeds meer hand in hand gaan, om zo de ultiem zuinige auto te maken. Voor het zover is zullen er echter nog heel wat litertjes brandstof verstookt worden.