2min

Tags in dit artikel

, , ,

Smartphones, je ziet ze meer en meer in de huidige maatschappij, maar toch heeft een heel groot gedeelte van de gebruikers moeite om hun telefoon te doorgronden.

Het gebruik ervan is niet zo’n probleem, maar het grootste obstakel is voor veel smartphonegebruikers het instellen van internet, e-mail enzovoorts. Uit recent onderzoek van Mformation, een bedrijf dat software maakt voor het beheren van mobiele telefoons, is gebleken dat ruim 95 procent van de ondervraagden moeite heeft om de data-services voor hun telefoon in te stellen.

Aan het onderzoek deden zo’n tweeduizend Amerikaanse en tweeduizend Britse smartphonegebruikers mee. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld ook dat zes op de tien gebruikers het instellen van de data-services ‘net zo frustrerend’ vindt als het overstappen naar een andere bank. Bijna de helft (45 procent) heeft het overstappen naar een nog ingewikkelder telefoon daarom maar uit het hoofd gezet.

E-mail bleek een van de lastigste functies om in te stellen. Bijna de helft van de ondervraagden gaf aan dat de e-mailservice na de eerste keer instellen niet altijd goed functioneerde. Veertig procent bleek moeite te hebben met instellingen voor het internet en dertig procent slaagde er niet in om instant messaging op hun smartphone aan de praat te krijgen.

Vaak worden smartphones in reclame en in de winkels zo aangeprijst alsof ze out-of-the-box werken, maar de werkelijkheid blijkt vaak anders. Veel mensen leven in de vooronderstelling dat het ze hooguit een kwartiertje zou kosten, maar in de praktijk zijn velen toch ruim een uur bezig met het instellen van hun aankoop. Het automatisch overzetten van gegevens en nummers is een veel gehoorde functie, 96 procent zou hiervoor graag een mogelijkheid hebben.

Volgens Rob Dalgety, commercial director bij Mformation is "een goede gebruikerservaring geautomatiseerd" of kent het "hooguit één of twee intuïtieve stappen." Dalgety pleit dat het voor IT-managers eenvoudiger moet zijn om apparaten, die zich binnen hun netwerken bevinden, te beheren.