2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Uit een recentelijk onderzoek is gebleken dat jonge studenten die regelmatig gewelddadige games spelen mogelijk vaker hun toevlucht zoeken tot drugs en alcohol, dan studenten die dit niet doen. Ook heeft deze groep gamers een lager gevoel van eigenwaarde en zijn hun sociale contacten minder.

Het onderzoek in kwestie werd gehouden door de School of Family Life at Brigham Young University in Provo, Utah en vond plaats onder 500 vrouwelijke en 313 mannelijke Amerikaanse studenten van gemiddeld twintig jaar oud. Tijdens het onderzoek werd bijgehouden hoe vaak en welke games de studenten speelden en daarnaast hoe vaak ze drugs en alcohol gebruikten, hoe hun gevoel van eigenwaarde was, hoe ze sociaal geaccepteerd werden en hoe de kwaliteit van hun relatie met familie en vrienden was.

Uit dat onderzoek blijkt volgens onderzoeksleider Laura M. Padilla-Walker dat er in ieder geval een groot verschil is in welke games mannen en vrouwen spelen en hoe ze het internet gebruiken. Zo speelden de mannelijke studenten drie keer meer games dan vrouwelijke studenten en wanneer er een game gespeeld werd kozen de mannen acht keer meer voor een gewelddadige game dan de vrouwen. Verder toont het onderzoek aan dat mannen het internet vaker gebruiken voor entertainment, het bekijken van het laatste nieuws en het bekijken van porno. Vrouwen gebruiken het internet daarentegen vaker voor e-mail en schoolwerk.

Opmerkelijker is dat het onderzoek ook laat zien dat er verband bestaat tussen veel gamen en frequent gebruik van alcohol en drugs en minder goede sociale contacten. Bij studenten die veel gewelddadige games speelden werd juist geconstateerd dat ze meer sekspartners hadden, maar er wel slechte sociale contacten op nahielden. Onderzoekers konden dezelfde soort negatieve zaken koppelen aan studenten die het internet gebruikten om te chatten in chatrooms, te winkelen, voor entertainment of het bekijken van porno. Bij studenten die het internet voornamelijk voor school gebruikten waren er juist veel positieve punten te zien.

Volgens de onderzoekers willen deze resultaten echter zeker niet zeggen dat elke persoon die games speelt een laag gevoel van eigenwaarde heeft of dat het spelen van games leidt tot overmatig drugs- en alcoholgebruik. Volgens de onderzoekers zijn de resultaten een goed startpunt voor vervolgonderzoek. Meer monitoring van het spelen van videogames door jongeren en hun gebruik van het internet zou volgens Padilla-Walker meer inzicht kunnen geven over de gezondheid en ontwikkeling van adolescenten.