Microsoft maakt zich klaar voor de lancering van de opvolger van Windows Live OneCare. Dit gratis, nieuwe antivirusprogramma zal gaan concurreren met producten van onder meer Symantec en McAfee.

Een Microsoft-woordvoerder liet op woensdag weten dat het bedrijf een vroege versie van het product intern test. Microsoft zou snel een probeerversie of bètaversie beschikbaar maken via zijn website, maar de woordvoerder kon geen datum geven.

Overigens daalden de aandelen van Symantec gistermiddag met 1,6 procent, evenals de aandelen van McAfee die met 1,8 procent omlaag gingen. Microsoft ging juist omhoog met 1,1 procent, omdat investeerders de gratis antivirusservice van Microsoft met de codenaam Morro goed in de gaten houden.

Het is namelijk mogelijk dat de gratis dienst van Microsoft de verkopen van de producten van Symantec en McAfee weleens sterk zou kunnen laten dalen. Jaarlijks verdienen beide bedrijven miljarden met het beschermen van Windows-pc’s.

"Op de lange termijn is het een competitieve dreiging", aldus Daniel Ives, analist bij FBR Capital Markets. Echter, hij voegde toe dat de impact op korte termijn bijna nihil is.

Microsoft heeft laten weten dat Morro basisfuncties zal aanbieden om malware te bestrijden, waardoor het waarschijnlijk de strijd aangaat met Symantec- en McAfee-producten van rond de veertig euro per jaar.

Drie jaar geleden betrad Microsoft de beveiligingsmarkt met zijn Windows Live OneCare-suite, wat een commerciële flop bleek te zijn. Toch zorgde de security-als-serviceaanpak van Microsoft ervoor dat zowel Symantec als McAfee aan de slag gingen hun producten te verbeteren.

Symantec en McAfee, de twee grootste spelers op de securitymarkt, hebben laten weten niet bang te zijn voor Morro. McAfee laat zelfs weten een sterke groei door te maken ondanks de moordende concurrentie. Trend Micro, de op twee na grootste speler, weigerde te reageren.