Volgens Digitimes heeft Apple er op een hele makkelijke manier voor gezorgd dat zij in 2011 ook marktleider blijven op de tabletmarkt. Aplple heeft namelijk 65 miljoen touchscreens besteld van 9,7 inch, wat neer komt op zo’n 60% van de productie capaciteit wereldwijd.
Apple heeft dus op een hele slimme manier de concurrentie al op een achterstand gezet. Zij kunnen wel een hele mooie, innovatieve en goede tablet op de tekentafel hebben liggen, maar het in productie nemen wordt wat lastig als er geen schermen beschikbaar zijn.
De producenten van de touchscreens in Azië kunnen de vraag van de tabletfabrikanten al bijna niet meer aan. Om problemen in de levering van de nieuwe iPads te voorkomen, waar Apple vorig jaar mee te maken had, heeft Apple er nu voor gekozen voldoende touchscreens in te kopen, in totaal 65 miljoen wat neer komt op 60 procent van de totale wereldwijde capaciteit.
Andere fabrikanten zoals Samsung, HP, Asus en Acer hebben nu dus een probleem als ze touchscreens nodig hebben. De overige capaciteit van ongeveer 40% is ook al grotendeels vergeven waardoor er straks geen hoogwaardige touchscreens meer kunnen worden besteld. Als er geen touchscreens kunnen worden ingekocht, dan kunnen de tablets niet worden gefabriceerd en in de winkel terecht komen, waardoor Apple de enige fabrikant zal zijn met voldoende voorraad en hoogstwaarschijnlijk ook marktleider zal blijven.
Er is nog wel een alternatief voor deze fabrikanten, Apple heeft namelijk de hoogwaardige glasschermen ingekocht, die van hogere kwaliteit zijn en prettiger aanvoelen. Er zijn ook nog zogenaamde filmbeeldschermen, deze worden vaak op smartphones met een kleiner scherm gebruikt. Kwalitatief zijn deze minder dan de glasschermen maar mogelijk wel beter voorradig. Deze fabrikanten van deze kleine schermen kunnen namelijk met wat aanpassingen ook grotere varianten fabriceren.
De fabrikanten van de glasschermen draaien momenteel al op hun maximale capaciteit en kunnen deze niet verder verhogen, alleen door eventueel fabrieken bij te bouwen, maar dat brengt ook weer de nodige risico’s met zich mee als de tabletmarkt minder populair wordt. Daarom wordt die kans niet zo heel groot geacht.