1 min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Verwacht wordt dat in 2012 de wereldwijde verkoop van televisies stijgt met 10 procent naar 226 miljoen stuks. China vertegenwoordigd het grootste deel van deze stijging.

Digitimes, dat onderzoek heeft verricht naar het aantal verkochte televisies, concludeerde dat dit jaar wereldwijd 200 miljoen televisies zijn verkocht. TV-fabrikanten schatte dit aantal aan het begin van het jaar nog 25 procent hoger. Voor 2012 wordt geschat dat er totaal 226 miljoen tv’s verkocht gaan worden. De snelst groeiende afzetmarkt hiervan is China. De profiteurs hiervan zijn vooral de locale merken zoals Gensyn, TCL, Haier en Changhong.

Door de koersverschillen en een zwakkere economie in ontwikkelingslanden verwachten tv-fabrikanten zoals Sony geen groei in de verkoop van tv’s. Sharp heeft zelfs zijn productieprognose naar beneden geschroefd.

Uit onderzoek van DisplaySearch blijkt dat er op de televisiemarkt behoefte is aan tv’s met draadloos internet toegang. Momenteel heeft 27 procent van de in 2011 verkochte tv’s toegang tot het internet. Verwacht wordt dat dit in 2015 gestegen zal zijn naar 54 procent. Sony is momenteel marktleider in met WiFi ingebouwde tv’s. Verder zien we in de tv-branche een differentiatie onder modellen. Zo richten fabrikanten zich op de opkomende markten met LCD-tv’s met led-backlight terwijl in de ontwikkelde landen wordt doorontwikkeld met 3D-functionaliteiten en onlinediensten.