2min

De iPhone van Apple is nog altijd een van de meest geliefde mobiele toestellen van het moment, maar de populariteit van toestel is tanende. Slechts iets meer dan de helft van de consumenten die binnen 90 dagen een smartphone willen kopen, geven aan voor een iPhone te kiezen.

Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau ChangeWave Research dat is uitgevoerd onder 4000 Amerikanen. 54 procent van de respondenten zegt binnen nu en 90 dagen een iPhone te zullen aanschaffen. Dat zal vast en zeker als muziek in de oren klinken bij Apple, maar er is ook enige reden voor verontrusting. In september stelde het onderzoeksbureau dezelfde vraag aan de respondenten en toen zei bijna tweederde (65 procent) van hen dat ze voor een iPhone zouden kiezen.

Overigens steekt Apple nog met kop en schouders boven zijn concurrenten uit. Het aandeel van Samsung steeg van 5 procent in september naar 13 procent in december, goed dus voor een stijging van 160 procent. Ook Motorola was enigszins populairder geworden en steeg in dezelfde periode van 5 procent naar 7 procent. BlackBerrymaker RIM boette in aan populariteit: slechts 2 procent van de respondenten gaf aan voor een BlackBerry smartphone te zullen kiezen (voorheen was dat 3 procent).

Dat Apple minder populair is geworden is waarschijnlijk te danken aan de lancering van de iPhone 4S. Marktanalisten, experts en consumenten verwachtten dat Apple vorig jaar oktober een geheel nieuw toestel zou presenteren, maar in plaats daarvan kwam het met een update van de iPhone 4. Daarnaast beklaagden vele gebruikers zich over uiteenlopende technische problemen van het toestel. Deze twee factoren zullen vast een zeker een rol hebben gespeeld bij de afnemende populariteit van het toestel. De onderzoekers danken het succes van Samsung aan de lancering van de Galaxy Nexus met het nieuwe besturingssysteem Android 4.0 (Ice Cream Sandwich).

Martin Fichter, de CEO van HTC America, suggereerde net voor de lancering van de iPhone 4S dat de iPhone niet langer cool gevonden wordt door jongeren. Dit had volgens hem niets met de technische staat van het toestel te maken, maar met het imago. Fichter weet dat de meeste ouders van potentiële consumenten rondlopen met een iPhone. Voor jongeren is het in dat geval niet cool om met hetzelfde toestel rond te lopen. Zij kiezen dan veelal voor een andere smartphone.