1 min

Enkele duizenden klanten van Vodafone hebben last van een storing bij het bedrijf. Om een nog onduidelijke reden is Vodafone bij deze klanten niet in staat om het dataverbruik correct te registeren. Hierdoor krijgen deze klanten geen waarschuwing per SMS als ze 80 of 100 procent van hun databundel hebben verbruikt.

Vodafone geeft aan dat de storing ergens in de software zit, maar het is nog onduidelijk waarom alleen deze klanten er last van hebben. Het probleem lijkt te zitten in het systeem dat realtime het dataverbruik bijhoudt. Klanten krijgen namelijk wel een SMS-bericht als ze hun bundel compleet verbruikt hebben. Waarschijnlijk krijgen klanten hier bericht van als ’s nachts alle data van de afgelopen dag wordt verwerkt.

Vodafone heeft aangegeven dat klanten niet hoeven te betalen voor data die ze meer verbruiken tot aan het SMS-bericht. Zodra klanten een bericht hebben ontvangen dat hun volledige bundel is verbruikt en besluiten om verder te internetten, dan zal dat verbruik wel in rekening worden gebracht.

Op dit moment raadt Vodafone klanten aan om een app te downloaden die het dataverbruik registreert of de data-inzicht applicaties in het besturingssysteem te raadplegen.