1 min

Tags in dit artikel

, ,

De vindbaarheid op Internet is zeer belangrijk. Meer dan 80% van bezoekers komen van zoekmachines. Een optimale positie in een veel gebruikte zoekmachine kan dan een extra groei in bezoekers verzorgen. Het onafhankelijk internetadviesbureau AlterNET verricht periodiek onderzoek naar de marktverdeling van zoekmachines op nationaal en internationaal niveau. AlterNET I-Marketing heeft een groot deel van deze statistieken geanalyseerd en samengevat. Voor deze overzichten is gebruik gemaakt van bronnen afkomstig van Nedstat, Nielsen/NetRatings, OneStat, Jupiter Research en andere internetbronnen. Alle gebruikte gegevens hebben betrekking op 2002. Uit dit onderzoek is gebleken dat Google niet overal de nummer 1 positie bezet, zoals veel berichten doen geloven.

Duidelijk is inmiddels wel dat de search engine markt wereldwijd gedomineerd wordt door een drietal spelers: Yahoo, MSN en Google. Op nationaal vlak verschilt dit. Meestal heeft een nationale zoekmachine een sterke positie. Bij
de weergave van de statistieken spelen twee bepalende elementen een belangrijke rol. De verdeling die wordt bereikt op basis van webstatistieken geven een beeld van de daadwerkelijk succesvolle bezoeken via een zoekmachine. De hoofdzakelijk via onderzoeksbureau´s gemeten verdeling wordt bepaald aan de hand van het gedrag en gebruik van zoekmachines ongeacht of dit leidt tot een daadwerkelijk bezoek aan een site via een zoekmachine.