Uit een onderzoek van het Amerikaanse comScore blijkt niet geheel verrassend dat Google nog altijd de meestgebruikte zoekmachine is in de Verenigde Staten. Ook wereldwijd gezien heeft Google Search het grootste marktaandeel.

Het blijkt dat er in de markt van zoekmachines in de Verenigde Staten de afgelopen maanden niet bijster veel is veranderd, volgens comScore. Zo verliep in de maand oktober 66,9 procent van de Amerikaanse zoekopdrachten via Google Search. Dezelfde maand verliep via Microsoft’s zoekmachine Bing 18 procent van de zoekopdrachten. De derde plaats in dit rijtje is voor Yahoo, met 11,3 procent.


In vergelijking met de maand september van dit jaar is er weinig veranderd wat betreft de verhoudingen tussen de individuele marktaandelen van de zoekmachines. Wel heeft Yahoo 0,2 procent ingeleverd ten gunste van Bing en de Ask-zoekmachines. Wel moet hierbij worden opgemerkt dat de zoekresultaten van Yahoo sinds augustus 2010 via Microsoft verlopen. Dit houdt in dat het technische werk dat op de achtergrond plaatsvindt door Microsoft wordt verzorgd.

Wanneer de percentages worden omgezet naar aantallen, betekent dit dat er van de totale 19,3 miljard zoekopdrachten in de Verenigde Staten gedurende de maand oktober zo’n 12,9 miljard via Google Search verliepen. Zoekmachine Bing kon 3,5 miljard zoekopdrachten noteren en Yahoo 2,2 miljard.


In vergelijking met een jaar geleden valt op dat Microsoft met zoekmachine Bing iets meer dan twee procent is ingelopen op Google. Hierbij hebben de zoekmachines Yahoo en Ask beide enigszins moeten inleveren.