2min

In de strijd tegen irritante en misleidende advertenties, heeft Google een rigoureuze beslissing genomen. Vanaf december zal Chrome alle advertenties blokkeren op websites die gebruikers proberen te misleiden om op een advertentie te klikken. Sitebeheerders krijgen eerst een waarschuwing en dertig dagen de tijd om de boel aan te passen. Doen ze dat niet, dan zijn er geen advertenties meer te zien in Chrome.

Dat maakt Google maandag bekend. De functie zal met de volgende versie van Google Chrome naar internetters wereldwijd komen. Deze maakt deel uit van een breder initiatief om enig draagvlak voor internetadvertenties te creëren. Gebruikers zijn nu nog altijd te vaak geneigd om advertenties te blokkeren, terwijl sites afhankelijk zijn van inkomsten die ze hiermee genereren.

Misleidende advertenties blokkeren

Alle advertenties die Google als misleidend definieert, mogen voortaan niet meer. Google heeft daarvoor op zijn site een uitgebreide definitie gepubliceerd. Het gaat om de volgende soorten advertenties:

  • Nepberichten: advertenties die eruit zien als chat-apps, waarschuwingen of dialoogvensters en de gebruiker ertoe verleiden te klikken.
  • Onverwachte klikgebieden: een onzichtbaar element op een pagina die ineens naar een advertentie of andere pagina leidt, als de gebruiker erop klikt.
  • Misleidend sitegedrag: paginafuncties die leiden tot een advertentie als een gebruiker erop klikt. Denk aan scrolbalken en afspeelknoppen.
  • Phishing: advertenties of elementen die proberen persoonlijke gegevens te stelen of gebruikers ertoe overhalen die te delen.
  • Automatische omleiding: advertenties waarmee de browser zonder actie van de gebruiker naar een ander adres surft.
  • Muisaanwijzer: advertenties die de gebruiker tot interactie proberen te verleiden met bijvoorbeeld een bewegende muisaanwijzer.
  • Malware of ongewenste software: advertenties die malware promoten, hosten of naar pagina’s met malware linken.

Betere advertenties

Google maakt al enige tijd deel uit van de Coalition for Better Ads. Binnen dat samenwerkingsverband proberen bedrijven er gezamenlijk voor te zorgen dat advertenties op het internet minder vervelend zijn. Op die manier moeten mensen ook minder geneigd zijn om ze te blokkeren.