2min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Toezichthouders van de Europese Unie zullen volgende week bijeenkomen om het verzwegen datalek van Uber te bespreken. Eerder deze week maakte CEO Dara Khosrowshahi bekend dat er 100.000 dollar betaald werd om een hack uit oktober 2016 geheim te houden, wat overigens gebeurde onder het bewind van zijn voorganger Travis Kalanick.

Door het lek kwamen er zo’n 57 miljoen verschillende accounts op straat te liggen. Dat had volgens Khosrowshahi niet mogen gebeuren, waar autoriteiten het mee eens bleken te zijn. De Amerikaanse Federal Trade Commission en het Britse Information Commissioner’s Office kondigden al aan onderzoek te gaan doen. Europa zal dus met een gezamenlijk onderzoek komen waarbij de zogeheten Article 29 Working Party, de werkgroep over databeveiliging, invulling gaat geven.

Sancties

De top zal op 28 november en 29 november plaatsvinden. Europese gegevensbeschermingsautoriteiten kunnen weliswaar geen gezamenlijke sancties opleggen, maar kunnen wel een groep opzetten voor het coördineren van nationale onderzoeken. In mei zal een nieuwe wet over databescherming in de EU van kracht gaan, waarbij autoriteiten de mogelijkheid krijgen om vier procent van de omzet als boete op te leggen en de coördinatie centraler kan.

Uber gaf aan dat gebruikers over de hele wereld getroffen zijn, met 600.000 Amerikaanse chauffeurs die in het bijzonder genoemd worden. Het bedrijf heeft tot dusver nog niet bekendgemaakt welke andere landen getroffen zijn. Toch hebben sommige autoriteiten al voor de bijeenkomst hun mening laten blijken. De Italiaanse toezichthouder geeft bijvoorbeeld aan dat de sterke zorgen uitgesproken moeten worden. Deze partij verzamelt informatie om meer inzicht te krijgen in het lek, om met de juiste stappen te komen voor de bescherming van burgers.

Schandalen

Het taxibedrijf raakte eerder in opspraak vanwege de bedrijfscultuur. Zo zou een vrouwelijke medewerker tijdens haar eerste dagen al seksueel geïntimideerd zijn en volgde een topman een kritische journalist. Uber probeert dan ook zijn imago te verbeteren.