2min

Tags in dit artikel

Hotmail en Yahoo, op dit moment echte webmailgiganten, krijgen zomaar vanuit het niets concurrentie, van een Amerikaans bedrijf genaamd Mailblocks. Mailblocks is opgezet door Phil Goldman, onder andere bekend van WebTV Networks, dat in 1997 verkocht werd aan Microsoft voor maar liefst 425 miljoen dollar. Mailblocks is een nieuw systeem, dat compleet gericht is op de gebruikers van de webmailservice. Goldman is van mening dat zowel Microsoft als Yahoo hun webmailservices gebruiken om reclame maken voor hun eigen bedrijf. Mailblocks zal dit niet gaan doen, ook doet Goldman een opmerkelijke uitspraak. Hij beweert namelijk dat op de accounts van Mailblocks geen enkel spam mailtje zal worden aangetroffen.

Een abonnement op Mailblocks kost 10 dollar per jaar, maar er is nu een speciaal introductieaanbod opgezet, die je voor 10 dollar maar liefst drie jaar voorziet van een abonnement. Goldman belooft snelle afhandeling van e-mail, voldoende opslagruimte (12 Mb per gebruiker) en geen limiet aan het aantal bijlagen en zoals al eerder gezegd een spamvrije inbox.

Om dit alles te bereiken, heeft Mailblocks een speciaal mechanisme ontwikkeld. Dit mechanisme werkt als volgt: Een gebruiker stuurt een mailtje met zijn mailblock e-mailadres naar een andere gebruiker. Staat gebruiker de verzender in het adresboek van de ontvanger, dan wordt het bericht zonder problemen afgeleverd. Staat de verzender niet in het adresboek van de ontvanger, dan krijgt de verzender eerst een testbericht als antwoord. Middels dit testbericht moet de verzender dan eerst bewijzen dat hij geen spamserver is. Dit doet de verzender door een getal te lezen dat in het testbericht staat. Dit getal moet hij dan handmatig in een formulier invullen. Pas wanneer hij deze test heeft doorstaan worden zijn e-mailberichten probleemloos verstuurd naar de ontvanger.

Of Mailblocks ook echt een succes word, valt nog te bezien. Microsoft en Yahoo hebben tot dusver een enorme voorsprong, en daarnaast hebben ook Microsoft en Yahoo een relatief goede service om de inboxen van de gebruikers te vrijwaren van junkmail.